Utbytesterminen vid Umeå Arkitekthögskola ger studenten möjlighet att utforska nya kunskapsområden relaterade till arkitektur och urban design. Syftet är att utveckla ditt eget kritiska tänkande och din förmåga att tillämpa nya perspektiv, utforma alternativa arkitektoniska förslag, strategier och praktiker som kan bidra till förändring i dagens samhälls- och stadsutveckling. Viktiga inslag i programmet är social och miljömässig hållbarhet, resursmedvetenhet, arbete i olika skalor, experimenterande med tekniska lösningar och prototyper genom fullskalig konstruktion och arkitektoniska ingrepp och installationer i den fysiska miljön.
Kurspaketet består av två seminariekurser som bedrivs parallellt med en synteskurs i form av ett designprojekt. Seminariekurserna introducerar och fördjupar teoretiska och tekniska begrepp, metoder, processer och frågeställningar. Designprojekt genomförs inom olika studios, vilket gör att du kan välja ett tillvägagångssätt som utgår från ditt personliga intresse.
5AR420 Synteskurs 1: Arkitektur- och stadsbyggnadsprojekt, positionering, 20 hp I kursen fokuseras det på ett specifikt arkitektoniskt och urbant forskningstema inom vilket studenterna uppmuntras att utveckla sin egen position och agenda. Studenterna formulerar och utvecklar ett strategiskt, forskningsbaserat tillvägagångssätt för skapande av urbana och arkitektoniska designstrategier. Kursen är studiobaserad. Specifik kursinformation, teman, designkrav och inlämningskrav justeras och bestäms för varje läsår av kursens lärare.
5AR421 Seminariekurs 1a: Arkitekturteknik, hållbarhet och miljöpåverkan, 5 hp I kursen kommer studenterna att utveckla kunskap om byggnadsteknik, miljökomfort, materialval, utveckling av system- och detaljer. Studenterna kommer att tillämpa denna kunskap i designprojekt med särskild inriktning på hållbarhet och miljöpåverkan.
5AR422 Seminariekurs 1b: Arkitektur- och stadsbyggnadsteori och historia, 5 hp Kursen ger studenterna en orientering om den samtida debatten om arkitektur och stadsplanering samt utveckla en medvetenhet om de historiska, teoretiska politiska och professionella frågorna och agendorna som driver den. Utifrån den breda översikten ska studerna identifiera, utforska och undersöka en specifik fråga relaterad till deras arbete i syntesprojektet.