Engelskt namn: Occupational Therapy During Life's different Ages
Denna kursplan gäller: 2024-08-26
och tillsvidare
Kurskod: 3AT424
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2024-04-17
Innehåll
Kursen syftar övergripande till att utveckla förståelse för och kritisk reflektion kring aktiviteter och miljöers betydelse utifrån ett livsloppsperspektiv. Därtill hur olika aktivitetsmönster både kan möjliggöra och hindra aktivitet och hälsa för olika personer i olika faser av livet. Ett mer specifikt syfte är att skapa tillfällen för studenten att tillämpa arbetsterapi och aktivitetsvetenskap genom att identifiera, värdera, välja och utveckla arbetsterapeutiska insatser vid arbete med olika personer, aktiviteter, kontexter och transitioner genom livet. Under kursens alla moduler beaktas betydelsen av ett digitalt och vetenskapligt förhållningssätt i relation till kursens innehåll. Kursen består av tre delmoduler i en människas liv.
Modul 1 Barn och unga, 6 hp Inom denna modul introduceras förutom aktivitetsvetenskapliga relevanta begrepp även olika kontexter och transitioner som påverkar barn och ungas aktivitet och hälsa. I modulen söker studenten kunskap om och utvecklar färdigheter kopplade till på vilket sätt arbetsterapeuter kan ta sig an aktivitetsutmaningar hos barn och unga, inom t.ex. fritid, lek, och skola. Därutöver studeras även åldersöverskridande områden relaterat till kursens alla tre moduler, såsom sexualitet, ensamhet och motivation.
Modul 2 Vuxna, 5 hp Här introduceras vuxnas olika kontexter och transitioner i livet och hur dessa påverkar aktivitet och hälsa. Det kan t.ex. handla om arbetsliv/sysselsättning, familjeliv och balansen där emellan. I denna modul söker studenten kunskap om och utvecklar färdigheter kopplade till arbetsterapeutiska insatser gällande aktivitetsutmaningar och livsförändringar under vuxenlivet, såsom metoder relaterade till arbetsrehabilitering, aktivitetsanpassning i vardagslivet och beteendeförändringar.
Modul 3 Äldre vuxna, 4 hp Denna tredje modul tillägnas den äldre vuxna och de olika kontexter och transitioner som påverkar aktivitet och hälsa inom denna tidsperiod i livet. Här söker studenten kunskap om och utvecklar färdigheter kopplade till hur arbetsterapeuter tar sig an de aktivitetsutmaningar som åldrandet kan innebära. Detta kan t.ex. handla om introduktion i aktivt åldrande, insatser för att främja aktivitetsengagemang, samt palliativ vård.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Modul 1 Kunskap och förståelse
1. Beskriva aktivitetsvetenskapliga och arbetsterapeutiska begrepp och relatera dessa till personers aktivitetsmönster 2. Redogöra för hur personliga och kontextuella faktorer kan möjliggöra eller begränsa aktivitet och delaktighet hos barn och unga.
Färdigheter och förmåga
3. Utifrån evidens och beprövad erfarenhet kombinera olika arbetsterapeutiska insatser för barn och unga utifrån en arbetsterapiprocess.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
4. Problematisera och kritiskt granska aktivitetsengagemang och dess betydelse för delaktighet och hälsa.
Modul 2 Kunskap och förståelse
5. Identifiera och beskriva hur personliga och kontextuella faktorer kan möjliggöra eller begränsa aktivitet och delaktighet hos vuxna.
Färdigheter och förmåga
6. Utifrån evidens och beprövad erfarenhet analysera, jämföra och välja relevanta arbetsterapeutiska insatser för vuxna utifrån en arbetsterapiprocess.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7. Förklara och dra slutsatser kring en persons aktivitetsanpassning under större livsförändringar och hur dessa kan påverka aktivitet och hälsa.
Modul 3 Kunskap och förståelse
8. Redogöra för och diskutera hur personliga och kontextuella faktorer kan möjliggöra eller begränsa aktivitet och delaktighet hos äldre vuxna.
Färdigheter och förmåga
9. Utifrån evidens och beprövad erfarenhet identifiera, analysera och planera för arbetsterapeutiska insatser för äldre vuxna utifrån en arbetsterapiprocess.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
10. Diskutera och problematisera aspekter av hållbarhet i relation till digitala insatser och tjänster som arbetsterapeuter kan använda sig av.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Undervisningens upplägg
Undervisningen i denna kurs innefattar både individuellt arbete och arbete i grupp, vilket innebär att delta i seminarier och föreläsningar, söka evidens för arbetsterapeutiska interventioner och pröva på praktiska moment.En obligatorisk kursträff sker på plats i Umeå där praktiska moment kommer att genomföras.
Examination
Modul 1: FSR 1 och 4 prövas individuellt genom skriftlig uppgift i grupp FSR 2 och 3 prövas individuellt genom muntligt prov i grupp
Modul 2: FSR 5 och 6 prövas individuellt genom muntligt prov i grupp FSR 7 prövas genom individuell skriftlig uppgift
Modul 3: FSR 8 och 9 prövas individuellt genom skriftlig uppgift i grupp FSR 10 prövas genom individuell muntlig uppgift
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.