Engelskt namn: Occupational Therapy with Focus on Mental Health
Denna kursplan gäller: 2024-02-05 och tillsvidare
Kurskod: 3AT325
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-12-13
Kursen består av tre delmoduler och syftar övergripande till att förmedla kunskap om olika sjukdomar och tillstånd inom områdena psykiatri och intellektuell funktionsnedsättning, samt vilka olika former av behandling och insatser som vanligen tillämpas. Kursen syftar även till att utveckla förståelse för hur det kan vara att leva med psykisk ohälsa och hur det kan inverka på personers fungerande i vardagen. Även betydelsen av ett professionellt förhållningssätt och samverkan mellan involverade professioner behandlas i kursen.
Modul 1, 4 hp
Här introduceras olika perspektiv på psykiatriska sjukdomar och tillstånd, samt hur psykiatrisk verksamhet är organiserad och fungerar idag. Konsekvenser av psykisk ohälsa, speciellt vilka kognitiva nedsättningar som inverkar på personers vardagsfungerande studeras. Vilka utredningsmetoder som används inom psykiatrisk verksamhet utforskas och en fallbeskrivning presenteras för att appliceras och användas genom hela kursen. I denna modul ingår också en dag med suicidprevention.
Modul 2, 5 hp
Inom denna modul fokuseras vanliga förvärvade psykiatriska sjukdomar och hur dessa kan påverka en person i vardagen. Socialstyrelsens nationella riktlinjer utforskas och presenteras. Det ingår att söka evidens för arbetsterapeutiska interventioner. I modulen behandlas också hur psykisk ohälsa kan påverka en människas vardag ur flera olika perspektiv och hur sociala normer kan inverka på psykisk hälsa.
Modul 3, 6 hp
Här studeras neuropsykiatriska och intellektuella funktionsnedsättningar samt kännetecken för dessa tillstånd. Det ingår att välja och motivera arbetsterapeutiska utrednings- och interventionsmetoder som appliceras i en fallbeskrivning, det skall även formuleras ett intyg. Socialstyrelsens nationella riktlinjer ingår även i denna modul. Att leda en gruppintervention och att reflektera över ett professionellt förhållningssätt, bemötande och kommunikation ingår också.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Modul 1
Kunskap och förståelse
1. Beskriva arbetsterapeutiska instrument för utredning och bedömning avaktivitetsbegränsning hos personer med psykisk ohälsa
2. Redogöra för specifik lagstiftning inom psykiatrisk verksamhet
Färdigheter och förmåga
3. Välja och motivera tillämpningen av arbetsterapeutiska instrument
Värderingsförmåga och förhållningssätt
4. Reflektera kring suicidförebyggande arbete
Modul 2
Kunskap och förståelse
5. Redogöra för olika psykiatriska sjukdomar och tillstånd, samt behandlingen vid dessa
Färdigheter och förmåga
6. Utforska och pedagogiskt presentera en av Socialstyrelsens nationella riktlinjer inom aktuellt område
7. Undersöka evidens för arbetsterapeutisk behandling inom aktuellt område
Värderingsförmåga och förhållningssätt
8. Reflektera över och beskriva hur psykisk ohälsa kan påverka en människas vardag och hur sociala normer kan inverka på människors psykiska hälsa
Modul 3
Kunskap och förståelse
9. Redogöra för kännetecken, konsekvenser och behandling vid neuropsykiatriska tillstånd och intellektuella funktionsnedsättningar
10. Beskriva Socialstyrelsens riktlinjer för utövandet av arbetsterapi inom aktuellt område
Färdigheter och förmåga
11. Tillämpa arbetsterapeutisk utredning och med ett professionellt språk dokumentera resultatet
12. Med ett professionellt språk formulera ett arbetsterapeutiskt intyg som motiverar stödinsatser
13. Tillämpa en arbetsterapeutisk intervention till aktuell målgrupp samt granska kurskamraters tillämpning av intervention
Värderingsförmåga och förhållningssätt
14. Reflektera över betydelsen av ett professionellt förhållningssätt, bemötande och kommunikation i relation till aktuell målgrupp.
Undervisningen i denna kurs innefattar både individuellt arbete och arbete i grupp. Du kommer delta i seminarier och föreläsningar, litteraturseminarium, söka evidens för arbetsterapeutiska interventioner och Socialstyrelsens riktlinjer ingår. Du får även leda gruppintervention. En obligatorisk kursträff sker på plats i Umeå där examination, studiebesök samt utbildning i hjärt- och lungräddning genomförs.
Modul 1:
FSR 1 och 3 examineras genom ett muntligt prov i grupp samt två individuella uppgifter
FSR 2 och 4 examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift
Modul 2:
FSR 5 examineras genom en skriftlig individuell salstentamen
FSR 6 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium
FSR 7 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium samt individuell skriftlig redogörelse
FSR 8 examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift
Modul 3:
FSR 9 examineras genom en skriftlig individuell salstentamen
FSR 10 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium samt individuell skriftlig redogörelse
FSR 11 och 12 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium och två individuella skriftliga redogörelser
FSR 13 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium
FSR 14 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium samt individuell skriftlig redogörelse
*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
ADL-taxonomin : en bedömning av aktivitetsförmåga
Törnquist Kristina, Sonn Ulla
Femte upplagan : Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : 2022 : 43 sidor, 27 onumrerade sidor :
ISBN: 9789187837852
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lidström Holmqvist Kajsa
Checklista vid kognitiva svårigheter i aktivitetsutförandet : observationsunderlag för bedömning av ADL-förmåga
Kajsa Lidström Holmqvist : Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : 2023 : 16 sidor :
ISBN: 9789187837876
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktivitet & relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering
Eklund Mona, Gunnarsson Birgitta, Hultqvist Jenny
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 349 sidor :
ISBN: 9789144125985
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetsterapi för barn och ungdom
Eliasson Ann-Christin, Lidström Helene, Peny-Dahlstrand Marie
Studentlitteratur AB : 2016 : s. :
ISBN: 9789144092485
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renee.
The Intentional Relationship : Occupational Therapy and Use of Self
uuuu-uuuu :
Online access for UMUB
ISBN: 9781719641777
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns även som tryckt bok.
Ha koll : gruppintervention för att hantera tid och organisera aktiviteter (LGO-S) : svensk version 3.0 (2023) av Let's get organized (LGO)
White Suzanne, Janeslätt Gunnel, Holmefur Marie, Lagström Malin, Lidström Holmqvist Kajsa
Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : [2023] : 148 sidor :
ISBN: 9789187837920
Se Umeå UB:s söktjänst
Mera koll på tid : intervention för att stödja barns tidsuppfattning
Wennberg Birgitta, Janeslätt Gunnel
Version 2.0 : Nacka : Sveriges Arbetsterapeuter : 2021 : 70 sidor :
ISBN: 9789187837807
Se Umeå UB:s söktjänst
Veckoplanering i kalender : aktivitetsbaserat test av exekutiva funktioner (WCPA-SE) : svensk version 1.1 (2021) av The weekly calendar planning activity (WCPA)
Toglia Joan, Lidström Holmqvist Kajsa, Janeslätt Gunnel, Donlau Marie
Svensk version 1.1 : [Nacka] : Sveriges arbetsterapeuter : 2021 : 119 sidor, 68 onumrerade sidor :
ISBN: 9789187837753
Se Umeå UB:s söktjänst