Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen tar utgångspunkt i att studie- och yrkesvägledaren i sin profession ska kunna fungera som vägledare för den enskilde individen, men också för utbildningsanordnare (ex. skolan) eller andra aktörer som behöver ta ställning till frågor om individers kompetens och kompetensutvecklingsbehov. I dessa roller behövs kunskaper och färdigheter som rör arbetslivets krav, möjligheter och problem i ett lärandeperspektiv.
Under kursen behandlas och bearbetas teorier om vuxnas lärande och lärande i arbetslivet med ett särskilt fokus på relationen mellan utbildning, arbetsliv och arbetsplatslärande. Begrepp som kompetens, kvalifikation, livslångt lärande och anställningsbarhet behandlas och problematiseras i undervisningen.
Förväntade studieresultat
Arbetsliv och lärande, 7,5 hp Efter kursen ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
visa kännedom om villkor inom arbetslivets olika branscher och näringar
redogöra för teorier om vuxnas lärande och lärande i arbetslivet
visa förståelse för olika aspekter av relationen mellan utbildning och arbete med hjälp av begrepp som anställningsbarhet och livslångt lärande
Färdighet och förmåga
identifiera och analysera individers och organisationers kompetens och kompetensutvecklingsbehov genom insamlande av data
presentera åtgärder (i tal och skrift, anpassat till målgrupp) grundade i teorier samt kunskap om organisationer och arbetsplatser, som kan ge stöd och vägledning till individers eller organisationers utveckling i ett lärandeperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
inta ett kritiskt reflekterande förhållningssätt avseende frågor som rör mångfald och social rättvisa i relation till anställningsbarhet, lärande och arbetsmarknadens krav
reflektera över sitt eget lärande och kompetensbehov i relation till utbildning och framtida arbete
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom fältarbete där studenterna analyserar kompetens och kompetensbehov i ett yrke som väljs i samråd med lärare.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
Ett muntligt seminarium (U/G)
En muntlig och skriftlig gruppuppgift (U/G)
En skriftlig individuell skrivuppgift (U/G/VG)
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den individuella skrivuppgiften samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 9
Bie Kristin Reflektionshandboken för pedagoger 1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. : ISBN: 9789140688255 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Otto Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet 3., uppdaterade och omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 287 s. : ISBN: 9789144083308 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kock Henrik Arbetsplatslärande : att leda och organisera kompetensutveckling 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 208 s. : ISBN: 978-91-44-05846-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv Sparrhoff Gun, Fejes Andreas 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 237 s. : ISBN: 9789144104904 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Statistiska centralbyrån MIS 2012:1 Standard för svensk yrkesklassificering Tillgänglig via: www.scb.se : 2012 : Obligatorisk
Dessutom kan andra artiklar tillkomma. Lärarna meddelar i så fall vilka.