Kursen behandlar ämneslärares professionella uppdrag och ger en introduktion till akademiska studier. Begreppet profession introduceras och problematiseras liksom vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares yrkesutövning. Vidare studeras lärarprofessionens utvecklig i relation till skolväsendets historia och organisation.
Didaktiska och läroplansteoretiska perspektiv på lärares arbete introduceras, vilket bland annat innefattar en analys av faktorer som möjliggör och begränsar pedagogisk verksamhet. Relevanta författningar studeras och särskilt betonas läroplanens upplägg och innehåll. Vidare belyses innebörden av att ämneslärare är myndighetsutövare. Reflektionens betydelse för lärarstudentens lärande behandlas.
Innebörder av begreppet pedagogiskt ledarskap diskuteras. Sociala relationers betydelse i det pedagogiska arbetet behandlas och lärares kommunikativa förmågor - talet, skrivandet, lyssnandet och kroppsspråket - uppmärksammas, tränas och analyseras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Redogöra för och diskutera huvuddragen i ämneslärares yrkesuppdrag och det som kommer till uttryck i olika styrdokument
Identifiera, beskriva och reflektera över faktorer som påverkar pedagogisk verksamhet
Redogöra för huvuddragen i skolväsendets historia och nuvarande organisation
Färdigheter och förmåga
Jämföra och diskutera olika perspektiv på lärares ledarskap och sociala relationer i skolan
Visa grundläggande kommunikativa och reflexiva förmågor av betydelse för fortsatta studier och framtida lärararbetet
Identifiera enklare juridiska problem relaterade till ämneslärares yrkesutövning samt diskutera och föreslå lösningar
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt i lektioner, seminarier och tillämpningsövningar där kursinnehållet bearbetas med varierande metoder. Teori som de studerande möter i litteratur och föreläsningar tillämpas i seminarier och gruppövningar på ett sätt som stödjer de studerandes lärande och professionsutveckling.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
Två individuellt muntliga seminarier (U/G)
En individuellt muntlig workshop (U/G)
En muntlig gruppredovisning (U/G)
Ett individuellt digitalt quizz (U/G)
En skriftlig individuell reflektionsuppgift (U/G/VG)
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den skriftliga individuella reflektionsuppgiften samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 39
Aspelin Jonas Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas? Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor : ISBN: 9789147129065 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Akademiskt läsande och skrivande Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. : ISBN: 9789144092546 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Juridik för lärare Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor : ISBN: 9789147112975 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Per Ödmjuk orubblighet. En avgörande (och rimlig) kvalitet i lärares yrkeskunnande Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik 1(1) : 2015 : Obligatorisk Läsanvisning: 61-74
Thornberg Robert Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 404 sidor : ISBN: 9789147132058 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för gymnasieskolan, Gy11 Skolverket : 2017 : Skolverket Obligatorisk