Engelskt namn: Subject Didactics for Vocational Teachers
Denna kursplan gäller: 2023-01-02 och tillsvidare
Kurskod: 6PE382
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2021-04-21
Reviderad av: Prefekten, 2022-06-08
I kursen behandlas didaktiska teorier och didaktisk forskning med koppling till yrkesutbildning. I kursen behandlas också mötet mellan yrkesutbildning och arbetsliv, kommunikationens roll i yrkeslärarprofessionens olika dimensioner samt elevers lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv. Innehållet bearbetas med utgångspunkt i styrdokument, aktuell forskning, hållbar utveckling och krav i yrkesutövningen. Dessutom presenteras de praktiska redskap som används för att kunna genomföra tillförlitliga, giltiga och ändamålsenliga bedömningar av elevers kunskaper och färdigheter, utifrån skolans styrdokument. Detta inkluderar verktyg, metoder och tillvägagångssätt för planering och konstruktion av olika typer av bedömningssituationer, främst för användning som underlag vid betygssättning.
Kursen omfattar två områden Bedömningspraktik 4 hp och Yrkesämnesdidaktik 6 hp, som var och en bygger på och fördjupar innehållet i tidigare kurser.
Modul 1
Bedömningspraktik, 4 hp
Assessment Practice
I modulen fokuseras på bedömningsplanering samt på konstruktion och granskning av olika typer av provfrågor inom olika bedömningsmetoder, utifrån vetenskapliga grunder och enligt vedertagna riktlinjer. Här behandlas de verktyg som lärare kan använda för att genomföra tillförlitliga, giltiga och ändamålsenliga bedömningar av elevers kunskaper och färdigheter, utifrån skolans styrdokument.
Modul 2
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp
Subject Didactics
I modulen förenas aktuell forskning om yrkesutbildning, didaktik, teorier om ungas och vuxnas kunskapsutveckling, samt specialpedagogiska förhållningssätt till undervisning. Yrkeslärares möjligheter att kommunicera yrkeskunnande i skilda lärsituationer och lärmiljöer behandlas och diskuteras. Särskilt fokuseras hur pedagogisk planering och yrkesämnesdidaktiska val kan göras som främjar alla elevers lärande oberoende av förutsättningar och levnadsvillkor. Betydelsen av digitala verktyg, lärresurser och läromedel i pedagogisk verksamhet uppmärksammas och värderas.
Yrkeslärares samverkan med arbetslivet aktualiseras och problematiseras, exempelvis handledarfunktionens betydelse för utbildningens kvalitet och strategier för att göra bedömningar av elevernas lärande och utveckling i arbetsplatsförlagt lärande.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Modul 1
Bedömningspraktik, 4 hp
Assessment Practice
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp
Subject Didactics
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap, undervisning och lärande 1 (UVK) 10 hp, Värdegrund, etik och mångfald (UVK) 10 hp, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och specialpedagogik (UVK) 10 hp eller motsvarande
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform. Studenternas yrkeskunnande och erfarenheter utgör utgångspunkt för kursens uppgifter och genomförande. Undervisningen består av varierande arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i workshops, gruppsamtal, seminarier, fallstudier, samt i diskussionsforum på lärplattformen.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema, studieguide eller motsvarande.
Kursen examineras genom följande inslag:
Modul 1
Bedömningspraktik, 4 hp
Assessment Practice
Modul 2
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp
Subject Didactics
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens samtliga moduler är bedömda som godkända (G). För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att både modul 1 och 2 är bedömda som väl godkända (VG).
För att bli godkänd på modul 1 krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modulen, krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den skriftliga individuella hemtentamen.
För att bli godkänd på modul 2 krävs att båda examinerande inslagen är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modul 2 krävs att det examinerande seminariet är godkänt (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den skriftliga individuella hemtentamen.
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Student, utan godkänt resultat på ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Yrkesdidaktikens mångfald
Fejes Andreas, Lindberg Viveca, Wärvik Gun-Britt
Stockholm : Lärarförlaget : [2017] : 275 sidor :
ISBN: 9789188149213
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Köpsén Susanne
Lära till yrkeslärare
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2019 : 256 sidor :
ISBN: 9789144132259
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesutbildning : mellan skola och arbetsliv
Gustavsson Maria, Köpsén Susanne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 217 sidor :
ISBN: 9789144121413
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wedman Jonathan
Prov
2 uppl. : Giraffhuset : 2022 : 213 sidor :
ISBN: 9789189702134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läsanvisning: Kap. 5, s.105-138)
Motivation för lärande : teoretiska perspektiv och didaktiska reflektioner
Boström Lena, Bostedt Göran
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 131 sidor :
ISBN: 9789144141336
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läsanvisning: Del 2 s. 73-120)
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 331 sidor :
ISBN: 9789127827486
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Karlsson Annelie, Edfelt David, Lindgren Ann, Henriksson Lena W.
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 219 sidor :
ISBN: 9789127829121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wallberg Helena
Lektionsdesign : en handbok
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789177411215
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Gustavsson S
Trepartssamtalet i APL
Ingår i:
Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 232 s. :
Obligatorisk
Specialpedagogik : för mångfald i skola och samhälle
Ström K, Linnanmäki K
Ingår i:
Allmändidaktik
Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Läsanvisning ss. 231-247)
Aspelin Jonas
Relationell specialpedagogik : i teori och praktik
Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-979422-8-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 13-25, 27-41, 107-123, 143-162)
Introduktion - didaktiska perspektiv på hållbar utveckling
Lundegård Iann, Malmberg Claes, Hasslöf Helen, Dessen Jankell Lotta, Urbas Anders
Lärportalen. www.skolverket.se : 2019 :
Fulltext
Obligatorisk
Betyg och prövning – kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
2022 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2022/betyg-och-provning---kommentarer-till-skolverkets-allmanna-rad-om-betyg-och-provning
Obligatorisk
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
2022 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2022/kommentarer-till-allmanna-rad-for-arbete-med-extra-anpassningar-sarskilt-stod-och-atgardsprogram
Obligatorisk
Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
Bühler Maria, Karlsson Annelie, Österholm Terése
2018 : 180 sidor :
ISBN: 9789144120409
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läsanvisning: s. 19-26, 57-62)
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 328 sidor :
ISBN: 9789127827950
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läsanvisning s. 233-248)
Så väljer och värderar du digitala lärresurser
Skolverket : 2023 :
Fulltext
Obligatorisk
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Yrkesdidaktikens mångfald
Fejes Andreas, Lindberg Viveca, Wärvik Gun-Britt
Stockholm : Lärarförlaget : [2017] : 275 sidor :
ISBN: 9789188149213
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Köpsén Susanne
Lära till yrkeslärare
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2019 : 256 sidor :
ISBN: 9789144132259
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning och praktisk yrkesteori
Lauvås Per, Handal Gunnar, Nilsson Björn
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 431 s. :
ISBN: 9789144091785
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wedman Jonathan
Prov
2 uppl. : Giraffhuset : 2022 : 213 sidor :
ISBN: 9789189702134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Gustavsson S
Trepartssamtalet i APL
Ingår i:
Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 232 s. :
Obligatorisk
Lemar S
Samverkan för kvalitet i yrkesutbildning
Umeå universitet : 2013 :
Obligatorisk
Specialpedagogik : för mångfald i skola och samhälle
Ström K, Linnanmäki K
Ingår i:
Allmändidaktik
Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Läsanvisning ss. 231-247)
Aspelin Jonas
Relationell specialpedagogik : i teori och praktik
Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-979422-8-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 13-25, 27-41, 107-123, 143-162)
Diaz Patricia
Digitala verktyg för ökad klassrumskommunikation
Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
Fulltext
Obligatorisk
Introduktion - didaktiska perspektiv på hållbar utveckling
Lundegård Iann, Malmberg Claes, Hasslöf Helen, Dessen Jankell Lotta, Urbas Anders
Lärportalen. www.skolverket.se : 2019 :
Fulltext
Obligatorisk
Pettersson Gerd
Inre kraft och yttre tryck : perspektiv på specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor
Umeå : Umeå universitet : 2017 : 115, [23] s. :
Fritt tillgänglig via Umeå Universitet
ISBN: 9789176016497
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 18-30).
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
ISBN: 9789185545667
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd med kommentarer
Stockholm: Skolverket : 2014 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299
Obligatorisk
Söka och värdera digitala läromedel
Åkerfeldt A, Selander S
Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
Fulltext
Obligatorisk
Betyg och prövning – kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
2022 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2022/betyg-och-provning---kommentarer-till-skolverkets-allmanna-rad-om-betyg-och-provning
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Yrkesdidaktikens mångfald
Fejes Andreas, Lindberg Viveca, Wärvik Gun-Britt
Stockholm : Lärarförlaget : [2017] : 275 sidor :
ISBN: 9789188149213
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Köpsén Susanne
Lära till yrkeslärare
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2019 : 256 sidor :
ISBN: 9789144132259
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning och praktisk yrkesteori
Lauvås Per, Handal Gunnar, Nilsson Björn
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 431 s. :
ISBN: 9789144091785
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wedman Jonathan
Prov
1. uppl. : Stockholm : Vulkan : 2021 ISBN: 9789189335417 :
Obligatorisk
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Gustavsson S
Trepartssamtalet i APL
Ingår i:
Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 232 s. :
Obligatorisk
Lemar S
Samverkan för kvalitet i yrkesutbildning
Umeå universitet : 2013 :
Obligatorisk
Specialpedagogik : för mångfald i skola och samhälle
Ström K, Linnanmäki K
Ingår i:
Allmändidaktik
Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Läsanvisning ss. 231-247)
Aspelin Jonas
Relationell specialpedagogik : i teori och praktik
Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-979422-8-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 13-25, 27-41, 107-123, 143-162)
Diaz Patricia
Digitala verktyg för ökad klassrumskommunikation
Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
Fulltext
Obligatorisk
Introduktion - didaktiska perspektiv på hållbar utveckling
Lundegård Iann, Malmberg Claes, Hasslöf Helen, Dessen Jankell Lotta, Urbas Anders
Lärportalen. www.skolverket.se : 2019 :
Fulltext
Obligatorisk
Pettersson Gerd
Inre kraft och yttre tryck : perspektiv på specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor
Umeå : Umeå universitet : 2017 : 115, [23] s. :
Fritt tillgänglig via Umeå Universitet
ISBN: 9789176016497
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (ss. 18-30).
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
ISBN: 9789185545667
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd med kommentarer
Stockholm: Skolverket : 2014 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299
Obligatorisk
Allmänna råd om betyg och betygssättning
2018 : 46 sidor :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
ISBN: 9789175593326
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Söka och värdera digitala läromedel
Åkerfeldt A, Selander S
Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
Fulltext
Obligatorisk