I kursen behandlas hur vetenskapliga resultat genereras och hur de presenteras muntligt och skriftligt. En egen vald aktuell forskningstillämpning inom energiteknik studeras och prövas mot en forskningshypotes. Resultatet presenteras.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt utföra en mindre forskningsuppgift inom ett eget valt område och testa en forskningshypotes, - i grupp konstruktivt kritisera ett utkast till en vetenskaplig artikel, - självständigt skriva en vetenskaplig rapport på engelska, - presentera sitt arbete muntligt på engelska.
Behörighetskrav
Minst totalt 180 hp avklarade, varav minst 60 hp avklarade inom energiteknik, av dessa ska minst 15 hp vara på avancerad nivå, Hållbar utveckling för ingenjörer, 7.5 hp och Energiprojekt, 7.5 hp eller motsvarande kunskaper. Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Engelska A/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av lektions- och gruppundervisning samt handledning i samband med det självständiga arbetet. Lektionsundervisningen ägnas åt genomgång av vissa teoriavsnitt, problemlösning och demonstrationer. Vid kursens slut genomförs en konferens där genomförda arbeten presenteras individuellt.
Examination
Examinationen sker i två steg. Steg ett innebär att den författade vetenskapliga rapporten bedöms innehållsmässigt, stilistiskt och språkligt. Steg två innebär att godkända bidrag presenteras vid en slutkonferens, antingen som ett föredrag eller som en "poster". Dessutom skall studenten aktivt delta i grupptimmar avseende konstruktiv kritik på utkast till vetenskaplig artikel. På kursen ges något av betygen underkänd, godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), eller med beröm godkänd (5). För betyget (3) krävs att rapporten håller en godtagbar kvalitet samt att studenten har presenterat ett godkänt bidrag vid slutkonferensen och visat förmåga att ge konstruktiv kritik. För betyget (4) krävs att rapporten håller hög kvalitet samt att studenten har presenterat ett godkänt bidrag vid slutkonferensen och visat god förmåga att ge konstruktiv kritik. För betyget (5) krävs att rapporten håller mycket hög kvalitet samt att studenten har presenterat ett godkänt bidrag vid slutkonferensen och visat mycket god förmåga att ge konstruktiv kritik. Den som godkänts på kursen får ej undergå förnyat prov för högre betyg. För studerande som inte blivit godkända erbjuds ytterligare provtillfällen enligt ett fastställt schema. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
TILLGODORÄKNANDE I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
Övriga föreskrifter
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.