Vad gjorde du innan du började som doktorand på NMD?
Jag arbetade som Ma/NO-lärare på högstadiet.
Varför valde du att söka en forskarutbildning?
Även om läraryrket är intressant och utmanande så kände jag ett behov av att utvecklas. Jag hade jobbat som lärare i femton år och tyckte inte att det fanns vägar inom yrket för att få utvecklas vidare och lära sig mer. När jag fick syn på annonsen om forskarutbildning inom ämnesdidaktik så kändes det som att något föll på plats och möjligheter öppnades.
Kan du beskriva ditt forskningsprojekt med ett par meningar?
Min forskning är inriktad på NO-undervisning i mellanstadiet vilket inte är särskilt väl beforskat. Jag är intresserad av att veta mer om hur NO-undervisningen genomförs och hur den står i förhållande till den NO-undervisning eleverna möter när de börjar på högstadiet. I slutändan hoppas jag att forskningen leder till en utveckling med ökad kontinuitet i NO vid stadieövergången.
Hur skulle du beskriva ditt dagliga arbete som doktorand?
Arbetet är mycket fritt och man måste vara ganska drivande själv. Jag tycker om omväxling så jag försöker att arbeta varierande under dagarna. Som doktorand går jag kurser och jobbar på uppgifter till dessa. Jag läser mycket och försöker hitta artiklar och böcker inom mitt forskningsområde. Ibland är det mycket arbete med datainsamling, som just nu då jag är ute och genomför observationer och datainsamling i en årskurs 6, och då får exempelvis skrivande av forskningsartiklar vila ett tag. För övrigt undervisar jag på lärarprogrammet så vissa perioder fyller det mina dagar. Som doktorand bestämmer man lite själv över hur mycket omväxling man vill ha och jag tycker att jag har en bra balans just nu.