Per Lindqvist undervisar inom klinisk fysiologi vid tre av universitetets program. Per tycker att det är utmanande med samtidigt inspirerande och roligt att vara lärare.
Professor, institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap
BildMattias Pettersson
Per Lindqvist undervisar studenter i klinisk fysiologi vid Läkarprogrammet, Biomedicinska analytikerprogrammet och Biomedicinprogrammet. Ingången till att vilja undervisa kom från forskningen, han ville väldigt gärna dela med sig av sin kunskap.
Det bästa med att vara lärare
Per Lindqvists ambition är att han ska vara en lärare som man alltid kan fråga och känna inspiration från.
– Det är utmanade men samtidigt inspirerande och roligt att vara lärare. Jag uppskattar även att få ha möjligheten att inspirera och peppa studenter till att öka sina kunskaper inom det område jag undervisar och få studenter att ha roligt, säger Per.
Per har en kombinationstjänst, det betyder att han både forskar och undervisar vid Umeå universitet. Per uppskattar därför att det finns en bra kontakt mellan de olika ämnesområdena inom respektive kurs, och att han har möjligheten att följa studenterna även efter att han har varit deras lärare.
– Jag uppskattar att vi inte är så utspridda i ett jättecampus, säger han.
Föreläsningar och diskussioner
Per undervisar vanligtvis katedralt och med CASE. Katedral undervisning betyder att Per föreläser framför en stor grupp studenter, och CASE är en undervisningsform där Per och studenterna utgår från ett fall, en händelse eller en patient, och diskuterar sig fram till en optimal handläggning. Per menar att det inte alltid finns ett givet svar, utan det är diskussionen och förmågan att pussla ihop information till en bra behandling.
Vilket tips skulle du ge till någon som funderar på att börja plugga?
– Ge den korta tiden du läser på universitet mycket energi men glöm inte att ha roligt, inte bara på fritiden, säger Per.