"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Bild: Malin Grönborg

Möt våra lärare

Att ha en bra lärare under studietiden betyder allt. Vi har jättemånga bra och kompetenta lärare vid Umeå universitet! Träffa några av dem här.

Dörren står alltid på glänt för studenterna

Tomas Lindehell om att jobba som lärare vid Umeå universitet.

Flest pedagogiskt meriterade lärare

Totalt har 362 lärare utnämnts vilket gör Umeå universitet till det lärosäte i Sverige som har utnämnt flest pedagogiskt meriterade lärare.

För att få utnämningen behöver läraren bland annat ha hög pedagogisk kompetens och skicklighet samt undervisat i minst fem år.

”Jag tror att det i grunden handlar om empati och lyhördhet”

Universitetsläraren Roine El-Habta ser det som en styrka att kunna beskriva svåra sammanhang så att alla förstår och anser att undervisningen ska vara lustfylld.

Vad är det bästa med att vara lärare?

– Det bästa med att vara lärare är såklart mötet med studenterna! Att få vara någon annans förebild är ett stort ansvar som jag både känner stolthet och tacksamhet över. Jag är mån om att studenterna ska få en så bra utbildning som möjligt och kan jag bidra till att de lär sig något nytt kan jag känna att jag gjort ett bra jobb. 

Läs mer om Roine El-Habta

Roine El-Habta undervisar i anatomi och histologi med cellbiologi på läkar-, tandläkar- och biomedicinprogrammet samt handleder examensarbeten och forskaraspiranter vid Institutionen för medicinsk och translationell biologi.

– Min personliga målsättning är att höja statusen för läraryrket inom medicin. Forskningen tenderar, på gott och ont, att värderas mycket högre än undervisningen och det vill jag försöka förändra. I framtiden hoppas jag få interagera mer med det omgivande samhället, med både vuxna och barn, säger Roine El-Habta.

Hur skulle du beskriva dig själv som lärare?

– Jag skulle säga att min styrka ligger i att kunna beskriva svåra saker på ett sätt som alla förstår. Jag har också lätt för att se saker från studenternas perspektiv eftersom jag studerat på nästan alla de program jag undervisar på.

Roine El-Habta har studerat på tre olika program vid Umeå universitet (biomedicin-, molekylärbiologi- och läkarprogrammet) och har sammanlagt över 15 års studier bakom sig inräknat forskarutbildningen.

– Jag tror att det i grunden handlar om empati och lyhördhet, menar han och citerar den danske filosofen Sören Kirkegaard ’att kunna förstå det någon annan förstår’ och anpassa undervisningen därefter – ’att börja just där’. Det ser jag som kärnan i god pedagogik. Sen vill jag att alla ska känna sig respekterade och att man ska våga ställa frågor och diskutera saker utan att vara rädd för att göra bort sig eller bli betraktad som dum. Undervisningen ska vara lustfylld, inte belagd med skam.

Vad tyckte du var utmanande under din studietid?

– Jag har alltid studerat med högpresterande människor och haft lärare som pushat oss ganska hårt. Att hitta sig själv och sin egen väg i en sådan miljö kan vara svårt. Då är det viktigt med familj och vänner som kan stötta en, eller ett fritidsintresse som kan få en på andra tankar ett tag.

Roine El-Habta har flera olika fritidsintressen, bland annat matlagning, och har medverkat i tv-programmet Halv åtta hos mig.

Om du skulle ge presumtiva och nya studenter ditt bästa tips vad skulle det vara?

– Man brukar säga att man lär för livet och inte för skolan eller universitetet. Var nyfiken, fråga om du inte förstår och kanske viktigast av allt – jämför dig inte med andra. Alla har vi olika förutsättningar i livet och är bättre på vissa saker, sämre på andra. Du är här för din egen skull och du gör så gott du kan. Det räcker så.

 

”Faddrar och kurskamrater gjorde studietiden väldigt rolig”

Den första tiden på Läkarprogrammet var utmanande, men ganska snabbt kände sig Ulrika Ottander trygg och accepterad. Nu är hon själv universitetslärare.

Vad är det viktigaste du vill förmedla till dina studenter?

– Att lärande är livslångt, arbetsintensivt och roligt. Det låter klyschigt, men ju äldre jag blir desto mer inser jag att det är sant. Den kunskap du besitter påverkar också andra. Det är lika viktigt att veta vad du inte kan och hur du tar reda på fakta som är tillförlitliga och vilar på en vetenskaplig grund.

Läs mer om Ulrika Ottander

Ulrika Ottander undervisar i obstetrik och gynekologi på Läkarprogrammets termin elva vid Umeå universitet. Hon håller föreläsningar och seminarier samt examinerar studenter både praktiskt och teoretiskt. Hon handleder även studenter i deras kliniska praktik (verksamhetsförlagda undervisning) och hennes forskning är inriktad mot gynekologisk cancer och endometrios.

Hur skulle du beskriva dig själv som lärare?

– Jag är ganska krävande, men också tydlig med vad jag kräver. Kursmålen är ovillkorliga och ska uppfyllas men jag kan hjälpa till att avgränsa ämnet. Å andra sidan ger jag studenterna så mycket frihet som utbildningen möjligtvis tillåter. Jag förutsätter att studenterna är där för att de vill lära sig och att de tar ansvar för sitt lärande.

Att hjälpa studenterna att utvecklas är a och o för Ulrika Ottander.

– Jag skapar övningar, föreläsningar och seminarier som förhoppningsvis väcker nyfikenhet och jag ser det som min viktigaste uppgift att hjälpa studenterna att få syn på sina kunskapsluckor och utvecklas.

Hon vill även vara en bra förebild för sina studenter.

– Som lärare är det inte bara viktigt att vara en engagerad och intresserad föreläsare, utan också att vara en bra förebild. När studenterna är med mig på möten med patienter och vårdpersonal tänker jag på hur jag förhåller mig till dem jag möter, hur jag beter mig. En patient ska känna sig respekterad och alltid få en professionell bedömning. Samtidigt ska studentens närvaro i mötet vara självklar. Det förutsätter att jag som handledare ger studenten en aktiv roll. Mitt förhållningsätt blir ett redskap för lärande.

– Lärprocessen är ett arbete som varje människa själv måste göra. Kunskap erövras av studenten själv. Kunskap är inget medfött utan något som man måste arbeta sig till. Det arbetet kräver motivation och övning. Min inställning till lärande och min tilltro till studenters egen förmåga är viktiga ingredienser för hur jag lägger upp arbetet.

Vad är det bästa med att vara lärare?

– Det roligaste är diskussionerna med studenterna. När utbyte av tankar och frågeställningar utmanar så att jag själv upptäcker nya saker och när jag lyckas att stimulera studenterna till att fördjupa och sätta ihop sina kunskaper.

Vad tyckte du själv var utmanande under din studietid?

– Det mest utmanande var den första tiden innan jag hittat ett socialt sammanhang där jag kände mig trygg och accepterad. Jag var osäker på om jag skulle klara av studiekraven och passa in. Att studera på universitetsnivå krävde en helt annan studieteknik och det tog ett tag innan jag förstod hur det skulle gå till.

– Mina faddrar från äldre kursen gav många goda råd. De och mina kurskamrater gjorde att studietiden blev väldigt rolig. Jag upptäckte att jag förstod sammanhang och lärde mig att förklara bättre när vi jobbade i grupp. Mina studieresultat blev också väsentligt mycket bättre när jag gav mig tid att koppla bort stressen. Träning, social gemenskap och roliga upptåg främjar inlärning.

Om du skulle ge presumtiva och nya studenter ditt bästa tips vad skulle det vara?

– Var öppen och bjud på dig själv. Att vara osäker och rädd inför studierna är normalt. Lyssna på äldre kursares råd och erfarenheter och ta till dig det som verkar vettigt. Försök att hitta kurskamrater som du kan arbeta tillsammans med. Lägg regelbundet in tid för att koppla bort studierna och rör på kroppen på något sätt som du tycker är roligt.

Ulrikas bästa tips till nya studenter

Det finns fyra basala behov som behöver uppfyllas för att göra hjärnan mottaglig för ny kunskap. Behoven ska enligt Ulrika Ottander uppfyllas i följande ordning:

  1. Äta
  2. Sova
  3. Chilla
  4. Träna
 

Engagerande och peppande lärare

Som student vid Umeå universitet får du undervisning av lärare med hög pedagogisk kompetens. Visst blir det mycket roligare att plugga och lära sig när man har engagerade och peppande lärare?
Pris till lärare som visar stor pedagogisk förmåga

Pedagogiska priset delas ut av juriststudenterna till Ann Lundgren för fjärde gången.

Jens ZamanianUniversitetslektor vid Institutionen för fysikRoll: Studierektor
Prisad lärare: "Att se studenterna utvecklas är motiverande"

Jens Zamanian belönas med teknisk-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2024.

Psykologen Afsaneh Moharer

Afsaneh Moharer tycker att det är meningsfullt, roligt, krävande och stimulerande att vara lärare.

Förskolepedagogen Carina Hjelmer

Carina undervisar studenter inom förskoledidaktik och förskolepedagogik.

Bild på Teresa Frisan i labbet hållande i petriskålar.
Teresa vill väcka studenternas nyfikenhet

Teresa Frisan gör sina lektioner interaktiva och vill att studenterna ställer sig frågan "Varför?".

Fysiologen Per Lindqvist

Per undervisar i klinisk fysiologi vid tre olika program vid Umeå universitet.

Senast uppdaterad: 2024-06-17