Pedagogisk meritering I: Att förstå pedagogisk portfölj
Vid anställning, befordran och ansökan till det pedagogiska meriteringssystemet behöver lärare dokumentera sin pedagogiska skicklighet. En pedagogisk portfölj utgör vanligtvis underlaget för bedömning.
Under denna verkstad ges möjlighet att förstå vad pedagogisk meritering är och hur pedagogisk skicklighet kan dokumenteras. Verkstaden innebär ett tillfälle att påbörja arbetet med den egna portföljen.
Syfte
Syftet med verkstaden är att ge deltagaren möjlighet att utveckla en grundläggande förståelse för pedagogiska portföljer och hur de används.
Målgrupp
Verkstaden riktar sig till både nya och erfarna lärare vid Umeå universitet som inte tidigare har kommit i kontakt med pedagogisk meritering och pedagogisk portfölj.
Innehåll
Verkstaden utgår från riktlinjer för dokumentation och bedömning av pedagogiska meriter som finns vid Umeå universitet. Centrala begrepp under verkstaden är pedagogisk meritering, pedagogisk skicklighet och pedagogisk grundsyn. Följande innehåll behandlas under verkstaden:
Vad en pedagogisk portfölj är
Att urskilja pedagogiska meriter
Att förstå pedagogisk skicklighet
Pedagogisk grundsyn och dess betydelse för pedagogisk meritering
Exempel på innehåll i en pedagogisk portfölj
Intyg
För intyg krävs deltagande under hela verkstaden.
Datum
Språk: Svenska/Engelska Datum: 26 november kl 13-16 Plats: Zoom