Mentorskap bygger på att en erfaren yrkesutövare hjälper någon annan att bli skickligare och mer kompetent i sitt yrke, i detta fall som lärare inom akademin.
Mentorskap bygger på att en erfaren yrkesutövare hjälper någon annan att bli skickligare och mer kompetent i sitt yrke, i detta fall som lärare inom akademin. Den grundläggande idén är att ta vara på och sprida erfarenhetsbaserad kunskap inom organisationen. För adepten är det en möjlighet att utveckla sig och sin egen roll som lärare inom akademin. Genom att bidra till en kollegas professionella utveckling kan mentorn utveckla sina egna kunskaper, förmågor och förhållningssätt. Det pedagogiska mentorskapet kan även bidra till utvecklingen av den egna utbildningsmiljön samt ha betydelse vid meritering.
Under våren 2025 startar nästa omgång av det pedagogiska mentorprogrammet. Till detta söker vi intresserade lärare som vill agera mentor för en kollega från en annan del av universitetet samt adepter som vill ha en mentor som stöd i sin pedagogiska utveckling
För adepter består mentorprogrammet av:
Två möten med kursledningen
5-8 träffar med mentor
Avslut hösten 2025
Antagna adepter kommer att matchas med de mentorer som parallellt med programmet följer kursen för mentorer.
ANMÄLAN OCH DATUM ADEPTER
Våren 2025
Språk: Svenska Kursdagar: 31 mars (13:00 - 14:30), 12 maj (13:00 - 14:30) Plats: MIT.A.378, MIT-huset
Antagna mentorer kommer att genomgå en kurs i mentorskap, motsvarande 1 veckas högskolepedagogisk utbildning. Sökande med lång undervisningserfarenhet och ett reflekterande förhållningssätt till lärarrollen kommer att prioriteras. Utnämning i Umeå universitetets pedagogiska meriteringsmodell är därmed meriterande.
ANMÄLAN OCH DATUM MENTORER
Våren 2025
Språk: Svenska Kursdagar: 1 april, 13 maj, 11 sept, 21 okt Plats: Läraren, UPL (Naturvetarhuset)
Vid återbud tre veckor före kursstart eller senare debiteras institutionen en administrativ avgift på 5000 kr. Detta gäller också om deltagaren inte dyker upp vid kursstart (utan giltig frånvaro) eller gör ett tidigt avbrott.