Denna baskurs i högskolepedagogik utvecklar dina kunskaper om lärande och färdigheter i att genomföra undervisning som gynnar ett studentaktivt lärande.
Kursen genomförs online och i huvudsak via universitetets lärplattform, 2 obligatoriska träffar.
Under kursen ges möjlighet att utveckla kunskap om lärandeprocessen, förmåga att stödja lärande samt ett reflekterande förhållningssätt till den egna lärarrollen. Under kursen kommer vi att behandla modeller för planering och genomförande av undervisning samt examination och utvärdering som gynnar lärande, såväl på campus som på nät. Vidare kommer regelverk och styrdokument liksom lärarens möjlighet att välja undervisningsmetoder och utforma såväl fysiska som digitala lärandemiljöer så att dessa stödjer lärande att behandlas. Vi diskuterar också relationers och studieklimatets betydelse i olika lärandesituationer.
Kursen är upplagd för en hög grad av deltagaraktivitet, individuellt och i grupp. Du kommer att möta kollegor som vill diskutera och dela med sig av sina erfarenheter, sina tankar och idéer om undervisning och rollen som universitetslärare. Undervisningen är uppbyggd kring ett antal kursuppgifter som ger dig möjlighet att arbeta problemorienterat utifrån din egen undervisningssituation.
Kursen omfattar fem veckors heltidsstudier fördelade över cirka sex månader. För att kunna delta i kursen behöver du avsätta cirka 8 timmar i veckan för dina studier. En obligatorisk introduktionsdag hålls i början av kursen och en halvdags avslutningsmöte vid kursavslut.
Målgrupp Kursen vänder sig till lärare som vill utveckla sin förmåga att stödja lärande, kunskap om lärarrollen och det akademiska undervisningsuppdraget. Viss erfarenhet av undervisning är önskvärd och/eller att deltagaren har gått kursen ”Ny som lärare”
Vid återbud tre veckor före kursstart eller senare debiteras institutionen en administrativ avgift på 5000 kr. Detta gäller också om deltagaren inte dyker upp vid kursstart (utan giltig frånvaro) eller gör ett tidigt avbrott.