Hybridverkstad för flexibelt lärande inklusive stöd är en prioriterad aktivitet inom området "Stärkt pedagogisk utveckling, stöd och tillgänglighet". Området ingår i en satsning på forskning och utbildning som pågår till och med 2025.
Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) ska under fyra år, i projektform, utforska och utveckla kunskaper, förmågor och färdigheter kring hybrid undervisning och dess påverkan på studentens lärande.
Hybridverkstad för flexibelt lärande är uppdelat i tre delprojekt. Under 2024 fokuserar arbetet i delprojekten till största delen på att genomföra aktiviteter tillsammans med kärnverksamheten samt bedriva omvärldsbevakning och erfarenhetsdelning av det som hunnit utvärderas hittills i projektet.
Händer just nu i projektet
I rapporten presenteras en sammanställning av aktiviteter och erfarenheter som gjorts under vårterminen 2023 inom ramen för satsningen på hybrida projekt vid Umeå universitet. Rapporten bygger på utvärderingar, presentationer och reflektioner som kopplas till aktuell forskning inom området.
Projektbeskrivning
Projektet är uppdelat i tre delprojekt:
Delprojekt A - Organisation för klassrumsnära stöd
Delprojektet syftar till att skapa en effektiv och varaktig organisation av klassrumsnära tekniskt- och pedagogiskt stöd samt löpande underhåll av gemensamt bokningsbara hybridsalar.
Planen är att delprojekt A ska avslutas i början av 2023 för att sedan övergå i ordinarie verksamhet.
Delprojekt B - Erfarenhetsuppbyggnad och prövande verksamhet
Syftet med delprojektet är att utforska och utveckla miljöer för lärandesituationer där studenter kan delta både fysiskt på plats och på distans, samtidigt och med likvärdiga möjligheter. Projektets mål är att i nära samarbete med kärnverksamheten utforska och utveckla pedagogiska former för hybrida lärandesituationer där ökad, eller bibehållen utbildningskvalitet prioriteras.
Delprojekt C - Kunskapande och omvärldsbevakning
Delprojektet syftar till att systematiskt dokumentera och sprida erfarenheter av lärosätets arbete med hybrida lärmiljöer. Genom att göra löpande uppföljningar av pågående hybrida inslag i kurser och program (delprojekt B), omvärldsbevaka liknande projekt inom högre utbildning samt följa vetenskapliga publikationer inom fältet kommer delprojekt C utmynna i en fördjupad kunskap om hybridundervisningens påverkan på undervisning och lärande.
Tidigare utlysningar
Nedan listas de lärare/lärarlag som fått stimulansmedel i tidigare utlysningar.
Omgång 2 (Vt 2023)
Anna-Maria Johansson, Psykologi Annica Brännlund, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) Berit Aronsson, Språkstudier Christin Johansson, Socialt arbete Joachim Sundqvist, Kost- och måltidsvetenskap Karin Fahlquist, Informatik Magnus Wink, Estetiska ämnen Maria Forsman, Juridik Mazen Baroudi, Epidemiologi och global hälsa Sara Wilson, Institutionen för medicinsk och translationell biologi (IMB) Thomas Girmalm, Idé- och samhällsstudier
Omgång 1 (Ht 2022)
Cecilia Olsson och Hanna Lövgren, Kost- och måltidsvetenskap Karin Fahlquist, Informatik Maria Forsman, Juridik Rasmus Karlsson, Statsvetenskap Robert Holmgren, Pedagogik Thomas Mejtoft, Tillämpad fysik och elektronik (TFE)