"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Hybridverkstad för flexibelt lärande

Hybridverkstad för flexibelt lärande inklusive stöd är en prioriterad aktivitet inom området "Stärkt pedagogisk utveckling, stöd och tillgänglighet". Området ingår i en satsning på forskning och utbildning som pågår till och med 2025.

Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) ska under fyra år, i projektform, utforska och utveckla kunskaper, förmågor och färdigheter kring hybrid undervisning och dess påverkan på studentens lärande.

Hybridverkstad för flexibelt lärande är uppdelat i tre delprojekt. Under 2024 fokuserar arbetet i delprojekten till största delen på att genomföra aktiviteter tillsammans med kärnverksamheten samt bedriva omvärldsbevakning och erfarenhetsdelning av det som hunnit utvärderas hittills i projektet.

Händer just nu i projektet

I rapporten presenteras en sammanställning av aktiviteter och erfarenheter som gjorts under vårterminen 2023 inom ramen för satsningen på hybrida projekt vid Umeå universitet. Rapporten bygger på utvärderingar, presentationer och reflektioner som kopplas till aktuell forskning inom området.

Projektbeskrivning

Projektet är uppdelat i tre delprojekt:

Delprojekt A - Organisation för klassrumsnära stöd

Delprojektet syftar till att skapa en effektiv och varaktig organisation av klassrumsnära tekniskt- och pedagogiskt stöd samt löpande underhåll av gemensamt bokningsbara hybridsalar.

Planen är att delprojekt A ska avslutas i början av 2023 för att sedan övergå i ordinarie verksamhet.

Delprojekt B - Erfarenhetsuppbyggnad och prövande verksamhet

Syftet med delprojektet är att utforska och utveckla miljöer för lärandesituationer där studenter kan delta både fysiskt på plats och på distans, samtidigt och med likvärdiga möjligheter. Projektets mål är att i nära samarbete med kärnverksamheten utforska och utveckla pedagogiska former för hybrida lärandesituationer där ökad, eller bibehållen utbildningskvalitet prioriteras.

Delprojekt C - Kunskapande och omvärldsbevakning

Delprojektet syftar till att systematiskt dokumentera och sprida erfarenheter av lärosätets arbete med hybrida lärmiljöer. Genom att göra löpande uppföljningar av pågående hybrida inslag i kurser och program (delprojekt B), omvärldsbevaka liknande projekt inom högre utbildning samt följa vetenskapliga publikationer inom fältet kommer delprojekt C utmynna i en fördjupad kunskap om hybridundervisningens påverkan på undervisning och lärande. ​

Tidigare utlysningar

Nedan listas de lärare/lärarlag som fått stimulansmedel i tidigare utlysningar.

Omgång 2 (Vt 2023)

Anna-Maria Johansson, Psykologi
Annica Brännlund, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV)
Berit Aronsson, Språkstudier
Christin Johansson, Socialt arbete
Joachim Sundqvist, Kost- och måltidsvetenskap
Karin Fahlquist, Informatik
Magnus Wink, Estetiska ämnen
Maria Forsman, Juridik
Mazen Baroudi, Epidemiologi och global hälsa
Sara Wilson, Institutionen för medicinsk och translationell biologi (IMB)
Thomas Girmalm, Idé- och samhällsstudier

Omgång 1 (Ht 2022)

Cecilia Olsson och Hanna Lövgren, Kost- och måltidsvetenskap
Karin Fahlquist, Informatik
Maria Forsman, Juridik
Rasmus Karlsson, Statsvetenskap
Robert Holmgren, Pedagogik
Thomas Mejtoft, Tillämpad fysik och elektronik (TFE)

Material och länkresurser

Material

Delrapport 2
Delrapport 1
RADs
Hybridspelet
Projektplan Learning Lab Umeå
Learning Lab interaktiv rumspresentation
 

Videor

Hybrid - vad säger forskningen?
Erfarenhetsdelning lärare: Thomas Mejtoft
Erfarenhetsdelning lärare: Hanna Lövgren 
Erfarenhetsdelning lärare: Karin Fahlquist
Om testbäddar för lärandemiljöer och hur de används
VT 2023: Learning lab Umeå

Kontakt

Åse Tieva
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 60 89
Jonas Lindholm
It-pedagog
E-post
E-post
Telefon
090-786 63 82
Senast uppdaterad: 2024-09-05