Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM) stödjer och utvecklar matematikdidaktisk forskning och forskarutbildning vid Umeå universitet. UFM är ett tvärvetenskapligt och fakultetsövergripande kollegium av forskare, lärare och doktorander med anställning vid eller tydlig anknytning till Umeå universitet eller till samverkande utbildningsanordnares (tex. skolor) verksamhet.
UFM:s föreståndare leder den dagliga verksamheten. Samtliga medverkande har ansvar för initiativ till, beslut om och genomförande av aktiviteter – tillsammans, enskilt och i olika arbetsgrupper. UFM har inga egna anställda och ingen egen ekonomi, detta hanteras av de medverkandes institutioner.
Historik
Den matematikdidaktiska forskningsverksamheten vid Umeå universitet initierades 1994 av Hans Wallin, professor i matematik. Då var det Sveriges första ämnesdidaktiska forskarutbildning vid en ämnesinstitution.
UFM inrättades 2006 av rektor i syfte att underlätta den fortsatta utvecklingen av forskning och forskarutbildning inom området undervisning och lärande i matematik. UFM har utvecklats till att vara en av Nordens största forskningsmiljöer i matematikdidaktik, med ett trettiotal medverkande varav flera professorer och docenter, goda publikationsnivåer och omfattande externa och interna anslag erhållna i konkurrens. 2018 var UFM värd för världens största årliga internationella matematikdidaktiska forskarkonferens, PME.
Verksamhet
UFM:s arbete organiseras kring ett forskningsprogram med ett antal inriktningar och via en handlingsplan, som bland annat baseras på följande målsättningar:
Forskningsmiljö: En kreativ miljö för matematikdidaktisk forskning av hög vetenskaplig kvalitet och med hög tillämpningsmässig relevans (för lärande och undervisning).
Forskningsprojekt: UFM:s forskning samordnas i ett begränsat antal större inriktningar (se information om forskning). Inriktningarna genomgår kontinuerlig revidering, vilket möjliggör utveckling av nya forskningsprojekt.
Samverkan: UFM vidareutvecklar samverkan med skolornas och högskolornas utbildnings- och utvecklingsverksamheter, samt med det nationella och internationella forskarsamhället. Vi kommunicerar forskningsresultat via nationella och internationella kanaler och vidareutvecklar engagemanget i övriga forskningsrelaterade interna och externa uppdrag.
Succession: UFM främjar rekrytering av yngre forskare samt fortsatt engagemang i lokal, nationell och internationell forskarutbildning.
De medverkande är aktiva (alternativt siktar mot en aktivitet) inom forskning och/eller forskarutbildning med tydlig anknytning till UFM:s forskningsinriktningar, och deltar i centrats gemensamma aktiviteter.
Föreståndare
Professor Torulf Palm Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Styrgrupp
Ordförande Professor Johan Lithner Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Ledamot Professor Eva Lindgren Humanistisk fakultet, Institutionen för språkstudier.
Ledamot Professor Bert Jonsson Samhällsvetenskaplig fakultet, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Ledamot Professor Christina Ottander Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Ledamot Professor Ola Lindberg Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen
Studeranderepresentant Doktorand Ulrika Wikström Hultdin Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.