Det övergripande syftet med den forskning som besdrivs inom denna grupp är att öka förståelsen för vilken roll språket och kommunikationen har för kunskap och lärande i matematik.
Ett mål med matematikutbildning är att man ska utveckla förmågan att kommunicera med matematikens språkbruk och uttrycksformer. Därmed är språket en viktig del av matematiken. Samtidigt försöker man ibland separera språk från matematik, t.ex. då man vill att provuppgifter i matematik inte ska testa läsförmåga utan matematisk förmåga. Därför finns behov att undersöka språkets egenskaper och funktioner på ett mer ingående sätt i relation till det matematiska innehållet samt till kunskap och lärande av matematik.
Inom denna forskargrupp studeras till exempel om det behövs en specifik typ av läsförmåga för att läsa en matematisk text, förhållandet mellan läsning och lösning av en matematikuppgift, hur man kan använda elevers språkbruk för att diagnostisera deras matematiska kunskap, hur lärares språkbruk påverkar elevernas förståelse och hur man kan formulera matematikuppgifter med hög validitet.
Jill Adler, professor University of the Witwatersrand, South Africa Abraham Arcavi, professor The Weizmann Institute of Science, Israel Cris Edmonds-Wathen, forskare Charles Darwin University, Australia Candia Morgan, professor Institute of Education, University College London Maike Schindler, professor University of Cologne, Germany