LICR-programmet inriktas mot det sedan länge kända problemet att ineffektivt utantillärande genom imitation dominerar i matematik-klassrum. Syftet är att undersöka om, hur och under vilka förutsättningar uppgifter och undervisning som syftar till att eleverna konstruerar egna lösningsresonemang kan leda till effektivare lärande.
Ett förslag till en lösning på problemet föreslås av Brousseau's teori om didaktiska situationer, som hävdar att lärande är mer effektivt om eleverna konstruerar sina egna uppgiftslösningar i stället för att imitera givna lösningsmetoder. LICR-programmet består (för närvarande, 2015) av ett 15-tal mer eller mindre närliggande forskningsstudier av relationer mellan 1) uppgiftsegenskaper, 2) lärare-elev interaktion, 3) elevernas resonemang och 4) läranderesultat. Programmet bygger på resultat från forskningslitteraturen, som visar hur lämpligt avpassad undervisning kan stödja elevernas djupare lärande men även att sådan undervisning är svårare att designa och genomföra än den vanligt förekommande imitativa undervisningen. Resultaten hittills inom visar i upprepade studier att lärande via konstruktion av lösningar är effektivare än lärande via imitation av givna lösningsmetoder.
Yvonne Liljekvist, forskare Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet Jan Olsson, forskare, Avdelningen för fysik och matematikens/naturvetenskapens didaktik, Mälardalens högskola Hendrik van Steenbrugge, forskare Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet