Ett huvudmål med gruppens forskning är att bidra med forskningsresultat som kan användas för att utveckla undervisning och lärande.
Flera forskningsöversikter visar att användandet av en formativ klassrumspraktik är en av de utbildningsmässigt mest effektiva sätten att öka elevers lärande (t ex Black & Wiliam, 1998; Hattie, 2009). Formativ bedömning handlar om att identifiera elevers lärandebehov och att anpassa undervisning och lärande efter dessa lärandebehov. Detta kan göras på flera olika sätt så formativ bedömning kan inkludera lärares feedback och lärares modifiering av undervisningsaktiviteter baserat på information om elevers kunskaper från korta och återkommande prov. Den formativa bedömningsprocessen kan också fokusera på elevernas stöd till varandra i denna process, samt deras självreglerade lärande.
Forskningen av den formativa bedömningsgruppen vid Umeå universitet fokuserar ofta på formativ bedömning som en sammanhållen enhet av de ovannämnda strategierna for formativ bedömning, och dess påverkan på elevers lärande. Ett speciellt fokus handlar om hur lärares utveckling av en formativ klassrumspraktik kan stödjas genom fortbildning och kombinerade forsknings- och skolutvecklingsprojekt.