Forskarutbildning i pedagogiskt arbete och ämnesdidaktik
Vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (NMD) bedriver vi utbildningsvetenskaplig forskning. Det är en mångfasetterad disciplin som bland annat innefattar det ämnesdidaktiska fältet inom naturvetenskap, teknik och matematik dit vår forskning närmast kan hänföras. Forskningsprojekten har ofta en praktiknära approach – mot förskola, skola eller universitetsutbildning, till exempel lärare, naturvetare eller ingenjörer.
BildMostphotos/Katja Kircher
Under den senaste tioårsperioden har NMD utvecklats från att vara en ren undervisningsinriktad institution till att bli en institution där flertalet anställda också bedriver forskning med inriktning mot matematikens-, naturvetenskapernas eller teknikens didaktik.
För närvarande har institutionen tio anställda doktorander. De flesta doktoranderna kommer från Sverige men vi har även doktorander som kommer från andra länder. Några av doktoranderna ingår i större forskningsprojekt vid institutionen men det är även vanligt att doktorander söker till forskarutbildningen med egna forskningsidéer.
Forskningsmiljöer
Som forskare eller forskarstudent vid NMD ingår man i någon av forskningsmiljöerna Umeå Forskningscentrum för Matematikdidaktik (UFM) eller Umeå Science Education Research (UmSER), vilka även engagerar forskare från andra institutioner än NMD.
Nationella forskarskolor
De flesta av institutionens doktorander är också anslutna till någon nationell forskarskola där de deltar i seminarier och forskarkurser. Exempel på sådana forskarskolor är Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU), Forskarskolan i naturvetenskapernas och matematikens didaktik (FontD), och Genusforskarskolan (GFS).