Zoom är ett verktyg som ofta används för undervisning på nätet. Som student kan du också använda Zoom för att träffa dina studiekamrater digitalt. Du kan både vara deltagare och värd för ett möte. Det här är en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du loggar in med ditt Umu-id.
Skapa konto och logga in
Gå till http://zoom.umu.se/
Välj "Sign in with SSO" och logga in med ditt Umu-id.
Stödmaterial:
Delta i ett möte
Klicka på den möteslänk du fått i din inbjudan. I inbjudan står det vanligtvis vem som är mötesvärd och vilken tid mötet är.
Är det första gången du ska vara med på ett möte? Läs då under rubriken Skapa konto och logga in.
Stödmaterial:
Skapa ett nytt möte
Du kan skapa upp ett nytt möte via Zoom-appen som du laddat ned på datorn eller genom att logga in på zoom.umu.se > My account >Meetings.
När du är inloggad med ditt Umu-id kan du ha möten som är längre än 40 minuter.
Stödmaterial:
Bjuda in deltagare
Du kan bjuda in deltagare via en länk eller direkt från ditt mötesrum. Möteslänken kan du skicka via e-post eller publicera i en lärplattform.
Stödmaterial:
Lära mig navigera i ett Zoom-möte
Väl inne i ett Zoom-möte kan du redigera dina ljud- och bildinställningar, chatta, dela filer och länkar, dela din skärm med mera.
Stödmaterial:
Ljud- och videoinställningar i ett Zoom-möte
Om chatten (instruktion på engelska)
Dela filer i chatten (instruktion på engelska)
Spela in en video från mitt möte och publicera den
Det är möjligt att spela in ett möte, spara den lokalt på dator och ladda upp den i lärplattform via UmU Play. Tänk på att informera övriga mötesdeltagare om att du kommer att spela in och hur du tänker använda inspelningen.
Stödmaterial:
Hantera mina deltagare
Som mötesvärd (ofta den som bjudit in till mötet) har du fler kontroller än deltagare - du kan till exempel ge någon behörighet att tala om de räcker upp handen.
Stödmaterial:
Skapa grupper (så kallade "breakout rooms")
Du kan dela in dina mötesdeltagare i grupper under pågående möte för till exempel diskussion i bikupor.
Stödmaterial:
Visa en whiteboard
Du kan dela en whiteboard med share screen för att tillsammans med dina deltagare rita eller skriva fram något.
Stödmaterial:
Använd en whiteboard för att göra noteringar och anteckningar (instruktion på engelska)
Skapa interaktivitet genom en omröstning
Det finns inbyggd funktion för röstning, polls. Om du inte ser den funktionen i ditt möte kan du behöva aktivera funktionen. Det gör du under meeting settings.
Stödmaterial:
Här hittar du alla manualer som Umeå universitet har för Zoom.
Fler manualer och filmer hittar du i Zooms Help Center. Zooms egna manualer är på engelska.
Denna webbplats använder kakor (cookies) som lagras i din webbläsare. Vissa kakor är nödvändiga för att sidan ska fungera korrekt och andra är valbara. Du väljer vilka du vill tillåta.