Som student vid Umeå universitet behöver du ett användarkonto - ett så kallad Umu-id. Du använder ditt Umu-id för att komma åt universitetets digitala tjänster som exempelvis trådlöst nätverk, lärplattformer och för att kunna logga in och se ditt schema. Du kan aktivera ditt Umu-id ca en vecka innan terminsstart.
Aktivera ditt Umu-id
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du själv gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
Det är bara du som är ny student som behöver aktivera ditt Umu-id - det är sedan aktivt under hela din studietid.
Om du är antagen vid Umeå universitet som utbytesstudent får du information om hur du ska aktivera ditt användarkonto via e-post från Infocenter vid Umeå universitet ett par veckor innan terminsstarten.
Kan du inte använda någon av metoderna ovan, kontakta ITS Servicedesk så hjälper de dig vidare.
Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett Umu-id. Ditt Umu-id är en slags digital identitet vid universitetet som också ger dig tillgång till ett användarkonto. Du använder ditt Umu-id för att logga in på universitetets digitala tjänster. Som student behöver du också aktivera multifaktorautentisering (MFA) för att kunna logga in i olika system.
Microsoft 365 med program som Excel, Powerpoint, Teams och mer. Du kan också ladda ner programmen gratis till din dator. Microsoft 365
universitets trådlösa nätverk
lärplattformen Canvas
information om och tjänster för dina studier som exempelvis:
anmälan till kurser
anmälan till examinationer
tjänst för att skapa och beställa studieintyg
examensansökan.
att kunna skaffa Umu-kortet. Umu-kortet fungerar som lånekort vid biblioteket, inpasseringskort och du använder det även för utskrifter och kopiering.
Installera MFA för säkrare inloggning
För att höja säkerheten och minska risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto måste du som student aktivera multifaktorautentisering (MFA) för att kunna logga in i olika system, exempelvis Canvas och Studentwebben.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, ger ett extra skyddslager vid inloggning i Umeå universitets olika system och digitala tjänster. Efter du aktiverat MFA kan du via appen ”Microsoft Authenticator” bekräfta din identitet när du loggar in i exempelvis Microsoft 365.
Tillitsnivåer för digital trygghet
För att säkerställa den digitala tryggheten hos alla studenter vid Umeå universitet finns olika typer av förebyggande åtgärder. En sådan är så kallade tillitsnivåer.
Tillitsnivå (även kallat SWAMID Assurance level) är ett mått på tillit, alltså hur väl vi vet vem som står bakom ett konto. Det handlar om att säkerställa att det är just du som loggar in på ditt konto och inte någon annan.
Umeå universitet har idag två nivåer på tillitsnivå: Nivå 1 (SWAMID AL1) och Nivå 2 (SWAMID AL2).
Nivå 1 (AL1) innebär att användaren till ett konto inte har legitimerat sig. Detta kommer efter införandet att innebära vissa restriktioner för användaren som då inte kommer att kunna logga in överallt.
Nivå 2 (AL2) innebär att användaren till ett konto har legitimerat sig med exempelvis Bank-id eller Freja eID+ och då är bekräftad som rätt användare.
Idag finns det olika digitala tjänster som kräver att man bekräftar sin identitet för att kunna logga in och framöver kommer fler tjänster att kräva rätt tillitsnivå av användaren.
Detta händer med ditt Umu-ID när du slutar
När du slutar som student vid Umeå universitet behåller du ditt användarkonto (Umu-ID) i två år innan det inaktiveras. Under denna tid har du fortfarande tillgång till:
appar i Microsoft 365 (ex Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard, Forms).
Inaktiveras två år efter avslutade studier
När två år har gått efter avslutade studier inaktiveras ditt användarkonto (Umu-ID) och då kan du inte längre logga in för att nå universitets resurser, använda din studentmejl eller nyttja vissa av universitetsbibliotekets tjänster.
Du meddelas via e-post ca en månad innan ditt konto inaktiveras. Din data sparas 30 dagar efter avslutat användarkonto, detta gäller mejl och dokument du sparat i din personliga Onedrive.
Har du blivit anställd eller anknuten vid Umeå universitet behåller du ditt Umu-ID och enbart student-accesserna försvinner.