"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Klagomål och synpunkter

Så här gör du för att framföra ett klagomål eller en synpunkt som rör din utbildning eller din studiemiljö.

Klagomål kan gälla betygssättning, bemötande, handledning, kvalitet på utbildningen, handläggningstider och dylikt. En utgångspunkt när man har ett klagomål är att det i första hand bör hanteras och lösas så nära dess källa som möjligt för att möjliggöra för universitetet att snabbt rätta till misstag och/eller felhanteringar alternativt reda ut missförstånd.

Så här gör du

Om du vill framföra synpunkter gällande kurs eller program, utan att få individuell återkoppling kan du lämna synpunkter via de anonyma kurs- och programvärderingar som regelbundet genomförs inom respektive kurs och program.

Om du vill lämna synpunkter och få individuell återkoppling är det inledningsvis bra att ta reda på vad som gäller - vilka rättigheter och skyldigheter både du som student och universitetet har. I kursplanen eller utbildningsplanen finns beskrivet vad som gäller för din aktuella utbildning. Du hittar själv planen via hitta kurs- och utbildningsplan.

Umeå universitets regelverk gäller till exempel utbildningsfrågor, arbetsmiljöfrågor, studentstöd.

Studenter kan också kontakta sin studentkår för stöttning eller vägledning.

Börja alltid med att söka en lösning hos den det berör. Det innebär oftast att du kontaktar din lärare på utbildningen men det kan också vara en person som har ett övergripande ansvarsområde, till exempel kursansvarig, programansvarig, studievägledare eller studierektor.

Om du inte vet vem du ska kontakta kan du skriva din fråga eller synpunkt i universitetets kontaktformulär som du hittar i sidfoten på universitets webb. Du kan också besöka Infocenter i Universumhuset så får du hjälp.

Se särskilda sidor gällande trakasserier, sexuella trakasserier eller kränkningar och disciplinärenden.

Om du inte blir nöjd

Om du inte blir nöjd med den lösning som erbjuds kan du göra en skrivelse där du beskriver ditt ärende och vad du vill ska hända och skicka till registrator@umu.se. Det blir då ett diariefört ärende som får en utsedd handläggare.

Det finns beslut som kan överklagas till en högre instans. Se vad som gäller i Handläggningsordning för överklaganden.

Den student som fortfarande inte är nöjd med universitetets hantering kan vända sig till någon av högskolans tillsynsmyndigheter. Se särskilt Universitetskanslersämbetet (UKÄ) respektive Justitieombudsmannen (JO).

Studentkåren hjälper dig

Du kan alltid vända dig till din studentkår för stöd och hjälp med ditt klagomålsärende. Studentkårerna vid Umeå universitet företräder studenter inom sina respektive ansvarsområden. Där finns bland annat studentombud och studerandearbetsmiljöombud som stöd för alla studenter, även för den som inte är medlem i studentkår.

Information om studentkårerna och deras olika ansvarsområden

Senast uppdaterad: 2024-01-02