"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter (UVK)

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter (UVK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE296/6PE297
Kursens lärare: Kursansvarig: Anneli Nielsen
Medverkande lärare: Erika Ögren, Anders Bek, Maria Forsgren Hellberg, Mikaela Nyroos och Åsa Otterbjörck
Kursperiod: 202301 - 202303
Utvärderingens sammanställningsdatum: 20230512
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 41/13 (32% svar)

Det var ett lågt deltagande och därför är det svårt att dra några större slutsatser utifrån resultatet. Här är en sammanställning från de få studenter om svarade på utvärderingen.

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög eller hög grad givits möjligheter att nå kursens FSR. Kommentarer från studenterna:

  • Bra att kunna koppla till sin egen verksamhet och att litteratur från sin egen verksamhet tillåts användas.
  • Tydlighet vad gäller kursens upplägg och schemat vecka för vecka var toppen. Mycket bra med öppet klassrum en dag i veckan vid behov av hjälp.
  • Bra med tid att genomföra samtliga inlämningsuppgifter vilket möjliggör tid för egen fördjupning i litteraturen:).
  • En tydlig överblick av allt och utifrån en tydlig struktur. Mycket bra hjälp av stöd över hur jag kunnat planera mina studier! Det har varit mycket hjälpsamt!

En student uppfattar att den givits möjlighet att nå kursens FSR i låg grad.

Undervisningens innehåll och form har i mycket hög eller hög grad uppfattats som relevant i relation till kursens FSR. Kommentarer från studenterna:

  • Varierat innehåll med föreläsning och diskussioner.
  • Jag är mycket nöjd. Känner att jag kunnat applicera det kursen handlar om i den verksamhet jag jobbar i till vardags. Väldigt skönt att också få samtala med andra kring dessa jobbiga men ack så viktiga områden i skolvärlden.
  • Kursen har varit superbra! Jag har lärt mig så mycket nyttiga kunskaper både att använda i min yrkesprofession och i vardagliga situationer.
  • När det gäller konflikthantering och kroppsspråk och kanske även röst och tal, hade det kunnat varit lämpligt med fysisk träff, men trots Zoom var det mycket bra.

En student uppfattar att undervisningens innehåll och form varit relevant i mycket låg grad.

Kurslitteraturen anses i mycket hög eller hög grad ha varit relevant utifrån kursens FSR. Kommentarer från studenterna:

  • Men väldigt mycket att läsa och mycket filmer!
  • Jobbar inom förskolan och det har varit mycket litteratur som varit kopplat till skolans verksamhet.
  • Jättebra kurslitteratur!

En student uppfattar att kurslitteraturen varit relevant i låg grad.

Examinationerna anses ha varit relevanta och kursens kravnivåer uppfattas som höga eller mycket höga. Exempel på kommentarer från studenterna:

  • Lagom ambitionsnivå.
  • Relevanta och håller höga krav men inte övermäktiga. Jag har hunnit med att fördjupa mig i litteratur och föreläsningar trots att jag arbetat 100%. Bra val och mix av litteratur och föreläsningar.
  • Höga på ett lagom sätt. Relevanta och givande föreläsningar.

Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra. Exempel på kommentarer från studenterna:

  • Bra info och alltid snabba mejlsvar vilket har varit toppen! Tydlighet på canvas, dock tycker jag att man kan trycka lite extra på vilka träffar som är obligatoriska och inte!
  • Lätt att hitta och tydlig struktur. Alla länkar fungerade och Zoom är stabilt och mycket bra. Snabba svar vid frågor och funderingar.
  • Öppet klassrum besökte jag men då var ingen där att svara på frågor. Viktigt att förmedla så fort som möjligt förändringar i schemat när en tagit ledigt från jobb behöver en få veta ändringar i tid.
  • Otroligt strukturerat och lättillgänglig information i samtliga moduler. Snabb respons av lärare vid mailkontakt.
  • Uppskattar verkligen när läraren ett flertal gånger påminner oss elever att höra av oss om det är något vi undrar över eller behöver prata om utifrån det att vissa saker har varit emotionellt jobbiga att ta in då de framför allt handlar om barn som far illa.
  • Jag har aldrig läst en kurs där upplägget av kursen varit så tydlig. Det underlättar och gör att man kan börja arbeta på en gång för man förstår vad det är man ska göra. Jättebra!
  • Superbra ordnat med studieguide, lätt att läsa, hantera och förstå. Bra hjälpmedel för att lägga upp sina studier!

Kursens anses ha mycket hög grad av relevans för studenternas yrkesroll/kommande yrkesroll. Exempel på kommentarer från studenter:

  • Man har läst litteratur som ger en djupare förståelse gör barn i behov av stöd I allra högsta grad.
  • Jag känner verkligen att jag har/får fått användning av innehållet då jag redan under studiernas gång kunnat referera och applicera d i den verksamhet jag jobbar i.
  • Kursen har varit den mest givande för min yrkesroll hittills.
  • Tycker kanske att det är kopplat mer mot skolan än förskolan som jag jobbar inom. Ibland känns det som att det bara skrapas lite på ytan när man skulle vilja djupdyka än mer i vissa delar. Eftersom vi alla har så lång erfarenhet är det mycket av det som vi redan kan/gör/läst. Vad kan vi som verksamma inom förskolan ta med oss in i arbetet? Ser kursen likadan ut för de som aldrig jobbat eller är den utformad för oss som går via VAL?

2. Studenterna förslag till förändringar i kursen:

De studenter som svarat på enkäten är överlag nöjda med innehåll och upplägg av kursen. De allra flesta kommenterar att de inte vill ändra på något och att de uppskattat allt innehåll i kursen. Övriga kommentarer från studenterna:

  • Tydlighet om vilka träffar som är obligatoriska och vilka som inte är det!
  • Möjligtvis fysisk träff för röst och tal samt kroppsspråk.
  • Det har varit bra med fokus kring NPF, men hade gärna sätt ännu mer.
  • Tydligare inriktning skola/förskola. Konkreta tips och ideér att ta med sig in i verksamheten, hur vi kan hantera olika slags beteenden och funktionsnedsättningar.

3. Studenternas tankar om vad som var bra och förslag till vad som bör vara kvar i kursen.

  • Föreläsningar och inspelade video.
  • Ni alla har bidragit till att man kan känna ett lugn trots att man jobbar under tiden.
  • Underbart, bara synd att den gick så fort. Skulle vilja veta mer.
  • Bra och relevanta föreläsningar.
  • Jag tycker det är ett bra val att ha hela kursen helt på distans! Ha kvar det!
  • Allt!!! Bra tydligt upplägg, intressant litteratur. Fantastiska lärare/föreläsare. Bra och varierat upplägg litteratur, föreläsningar, inspelade föreläsningar. tydliga instruktioner och lätt att hitta. Ni lever som ni lär, specialpedagogik är en förutsättning för en del och bra för alla. Jag ville aldrig att kursen skulle ta slut! Man vill bara veta mer.
  • Allt, bästa kursen jag läst! Bra föreläsningar och relevanta arbetsuppgifter, mycket bra med inspelade föreläsningar i tillägg, skönt att kunna titta i egen takt och om igen vid behov.
  • Kursen kändes inte övermäktigt som andra ibland gjort, det har gått att andas lugnt och låta axlarna sjunka. Tack!
  • Studiehandledningen och de bra föreläsningarna.
  • Bra upplägg, relevant och viktigt. Kunskapen och förståelse kring elevers utmaningar speciellt kopplat till NPF är avgörande.
  • Helt klart upplägget kring studierna. Man förstår verkligen att det handlar om specialpedagogik när ni lärare försöker guida oss för att underlätta många moment som annars tar mycket energi. Tillmötesgående lärare, lätta att lyssna på och diskutera med.

4. Kursansvarigs förslag till förändringar:

Över lag var studenterna nöjda med kursen som helhet. De senaste åren har kursansvarig lärare arbetat med att kontinuerligt utveckla kursen. Inför nästa gång kursen går kan vi med fördel se över hur vi presenterar förskolan och hur vi möjliggör fördjupning för de som redan har erfarenhet av området. En utmaning är att det är många olika yrkesroller representerade i kursen. Här får vi fundera över hur vi kan skapa olika spår i kursens teman samt även hur vi kan lägga in litteratur som riktar sig mot alla yrkesgrupper. En student framhåller att vi ska vara tydliga med vilka inslag som är obligatoriska. Det framgår tydligt i schemat och i studieguiden och lyfts även i kursintroduktionen. Vi vill förstås att alla studenter ska delta på all undervisning vi erbjuder, oavsett om undervisningen är obligatorisk eller inte.

Senast uppdaterad: 2023-09-11