"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP052
Kursens lärare: Kursansvarig: Anneli Nielsen
Kursperiod: 202210 - 202212
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230201
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 85/31 (36% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattningar om kursen:

Tack till alla som tog sig tid att svara på kursutvärderingen! Vi är mycket glada och tacksamma för er fina återkoppling och för era tankar om hur kursen kan utvecklas. I vårt arbete med kursutveckling använder vi alla era synpunkter. Här följer en sammanfattning av de delar som lyfts fram i kursutvärderingen. I varje del lyfts exempel på kommentarer från studenter in i texten.

Kursen som helhet
I kursutvärderingen framgår att studenterna är nöjda med kursen som helhet. I kommentarerna lyfts bland annat lärarna, föreläsningarna, strukturen, upplägget och organisationen fram. Här är några kommentarer som exemplifierar detta:

  • En mycket intressant kurs med relevant innehåll. Mycket bra upplägg med litteraturseminarium varje vecka. Bra att få öva handledning och att ge och få feedback. Framför allt vill jag lyfta lärarnas förmåga att få studenterna att känna sig sedda och hörda. Även om studierna är på avancerad nivå har lärarnas förhållningssätt gjort att uppgifterna inte känts oöverkomliga. Väldigt trevligt med den avslutande festen. Tack för en mycket bra kurs.
  • Otroligt med checklistan! Funkar finfint! Det har varit en givande, lärorik & spännande kurs! Ett stort tack!
  • Lärarnas tydliga omtanke och engagemang i oss studenter, och stora kunskaper på sina områden. Det är så motiverande och roligt att bemötas så som ni bemöter oss!
  • I det stora hela så har delarna i kursen varit superbra! Jag gillar variationen av litteraturläsning, skrivande, praktiska uppgifter, litteraturseminarier och föreläsningar. Särskilt upplägget med att skriva en text med frågor till varje tillfälle och diskutera dessa har varit mycket givande.
  • Det har varit en tydlighet i instruktioner och uppgifter. Relevant litteratur och tydlighet. Jag tycker att det har varit ett bra upplägg, med tydlighet som bidragit till en mindre stress och istället fokus på att lära. Tycker inte att upplägget behöver förändras.
  • Studieguiden har farit fantastisk! Den har varit detaljerat och tagit upp mycket relevant information inför kursen samt examinationer och uppgifter.
  • Veckans tema 2 a-f, men framför allt de fantastiska lärarna!
  • Mycket med kursen har varit kanon! Studieguiden gav jättebra struktur att följa. Möjligtvis att man kan försöka se fler föreläsningar online för att använda tiden till fler övningar när man träffas.

Kursens FSR
Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög (65 %) eller hög grad (35 %) givits möjligheter att nå kursens FSR. Här lyfts bland annat att den kursplanering som skapas för kursen utgör en god hjälp för att få överblick över kursens uppgifter. Studenterna lyfter också fram att den sammanhållna studieguiden haft en bra struktur och att det varit bra med allt material samlat på en och samma plats. Även betydelsen av basgruppen lyfts fram av flera studenter, under flera olika frågor. Här är en kommentar som exemplifierar detta:

  • Jag vill återigen lyfta basgruppernas funktion. I denna kurs, märks det att vi utvecklat relationerna och det är högre i tak. Vi har vågat gå på djupet, utmana oss själva och varandra mer. Jag önskar att vi får behålla samma grupper till vt:s kurser. Nu när vi hittat så bra samarbetsformer och skapat relationer så lär vi oss ännu bättre tillsammans. Dessutom är nästan hela gruppen specialpedagogstudenter.

En student lyfter att alla extra tips om vidare läsning och lyssning varit uppskattat:

  • Något som jag gillade var alla extra tips om podd och klipp man kunde fördjupa sig i, enkelt sätt att ha på i bakgrunden när man gör annat.

Innehåll och form
Undervisningens innehåll och form har i mycket hög eller hög grad uppfattats som relevant i relation till kursens FSR. Uppgifterna och föreläsningarna lyfts specifikt fram som positiva inslag. Här är exempel på kommentarer:

  • Föreläsningen om konflikthantering var outstanding!!!
  • Lärorikt och intressant att vara handledare vid samtal samt intervjun med specialpedagog.
  • Här hjälptes jag även av checklistan, så jag kunde följa. Skönt med blandning av teori, föreläsningar och gruppseminarium.
  • Bra med uppgifter att intervjua och observera och diskutera med sin grupp.
  • Bra att få in mycket övningar i att skriva texter, ex. veckovisa frågeställningar till böcker!
  • Bra med att göra personliga reflektioner om sig i själv i uppgift 6. Gruppdiskussioner! Kul med gemensam gruppavslutning. Intressanta föreläsningar som fördjupade det vi läst. Bra med Annelis genomgång av hur akademisk text ska/kan skrivas. Bra med frivilliga frågestunder.

En student menar att det gärna ”kunde varit mer om samverkan mellan yrkesgrupper/verksamheter med EHT".

I kommentarerna tipsar studenterna om hur kursens innehåll kan utvecklas. Flera studenter önskar mer konflikthantering och att det inslaget skall flyttas till tidigare i kursen. Några studenter önskar mer fokus på förskola och andra önskar lite annat innehåll på föreläsningarna. Exempel på kommentarer:

  • Fler föreläsningar av yrkeslivet. Mer av spsm, bup, bum osv. Det ger en tydlig bild av hur verkligheten ser ut.
  • Det hade varit intressant att även få en föreläsning om icke-verbal kommunikation.
  • Hade gärna sett mer övningar i samtalsteknik, t.ex. göra sammanfattningar osv. Att man tränat "delarna" av att hålla i ett samtal mera med sin grupp.
  • Mer om konflikthantering, kanske ett rollspel om med det. Vid något tillfälle har möjlighet att välja på föreläsning med fokus förskola eller skola.
  • Jag kan nog tycka att föreläsningarna är lite tråkiga, med stort fokus på att någon står och läser högt från de ppt som visas samtidigt.

Några studenter lyfter olika önskemål om campusveckornas innehåll och form, bland annat att campusveckan i mitten inte ska ligga på lovet, att de ska ha ett mer luftigt schema och att inte lägga föreläsningar efter varandra, utan till exempel en gruppdiskussion mellan. Exempel på kommentarer:

  • Tänker att det är många som reser långt och därför skulle en önskan vara att man kanske kan komprimera schemat så att man kan sluta kanske senast klockan 13 på fredagen för att kunna ta sig hem för de som reser. Alternativt lägga upp så man kan delta digitalt i det som händer under fredagseftermiddagens pass.
  • De allra flesta av oss har flyg/tåg/bussar att passa på fredagar, inga obligatoriska moment eller grupparbeten då vore fint.
  • Det kräver ganska mycket att examinationer ska ske i början av veckan och sedan ska nästa kurs igång. Det blir lite väl mycket att hålla fokus så intensivt en hel vecka.

Kurslitteratur
Kurslitteraturen anses i mycket hög (55 %) eller hög grad (45 %) ha varit relevant utifrån kursens FSR. Generellt verkar de flesta vara nöjda med litteraturen. Flera studenter framhållet värdet av att få bearbeta litteraturen i basgruppen under de veckovisa temana.

  • Gillade variationen av böcker man kunde välja mellan, lite intressestyrt. Vilket i mitt fall, ledde till breda gruppdiskussioner.
  • Det var verkligen superbra att ha veckovisa seminarium, man bearbetade litteraturen på ett helt annat sätt och arbetade även upp ytterligare trygghet i gruppen.

Examinationer
Examinationerna anses till övervägande del ha varit relevanta i mycket hög (65 %) eller hög grad (32 %) En student upplever att de varit relevanta i låg grad. Flera studenter lyfter fram att det varit en bra variation mellan de olika examinationerna och att de varit givande och intressanta. I synnerhet verkar grupparbeten och gruppdiskussioner vara en uppskattad form för lärande och examination. Specifikt uppgift 2 beskrivs som ett värdefullt tillfälle för lärande:

  • Jag tycker gruppdiskussioner och grupparbeten är superbra, mycket bättre inlärning när det arbetas på det sättet.
  • Mycket bra att få göra vissa examinationer i grupp och få reflektera tillsammans. Lär mig mycket av mina gruppkamrater.
  • Examinerande seminarier har varit väldigt bra, att skapa kunskap med hjälp av andras erfarenheter grundat i litteratur är ett fantastiskt lärtillfälle som sällan återkommer i en yrkesvardag där vi oftast "bara" reflekterar /analyseras inom ett arbetslag.

Studenterna uttrycker varierande synpunkter på uppgift 4 (debattuppgiften). En student menar att den var rolig och en favorit:

  • Debatten var nog en absolut favorit fast att den kändes svår att förbereda inför och nervöst till en början att utföra men när den väl tog fart blev den riktigt kul.

Några andra studenter menar att den borde göras om och att den skapar oro och ångest:

  • Debatten var så upptriggad och skapade onödig ångest för både debattörer och övriga. Kanske kan man köra debatten utan debattledare, mer som en diskussion.

Några studenter har tips på hur vi kan utveckla uppgifterna och upplägget:

  • Skulle gärna vilja att fler föreläsningar föregår uppgifter för att skapa en större förförståelse inför uppgifter.
  • Det var lite stressigt med uppgift 6 samtidigt som vi hade tema 2E. Det temat hade med fördel kunnat göras tidigare. Vi hade ju uppehåll en vecka (med teman) men det hade inte behövts just då.
  • Minska ner storleken på uppgift 1B, kanske spar vissa delar till Uppgift 6 i stället.

Kursens kravnivåer

Kursens kravnivåer uppfattas som höga (77 %) eller mycket höga (29 %). Flera studenter skriver att kravnivån varit hög, bra och på avancerad nivå, men samtidigt relevant och lagom. Här är några exempel på kommentarer från studenter:

  • Kravnivån var bra. Upplevde att den ingav självförtroende och inte det motsatta.
  • Kan inte till fullt svara på det eftersom vi inte fått tillbaka vår största uppgift i kursen ännu. Men det är svårt när man inte studerat på länge att skriva akademiska texter. Speciellt när man har svårt att skriva över lag. Men det är en träning som behöver nötas.
  • Det är höga förväntningar på oss! Blir jag godkänd i uppg 6 är lyckan enorm. Den har varit svårast!

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög eller hög relevans för den kommande yrkesrollen.

Kursens organisation
Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra (84 %) eller bra
(13 %). En student anser att informationen fungerat mindre bra. Över lag tycker studenterna att studieguiden, veckoplaneringen och kursens struktur och information varit tydlig. Här följer några exempel på kommentarer från studenter om det som fungerat bra:

  • Ni är fantastiska på att lägga ut info!
  • Studieguiden (med efterföljande PP där man fick förslag på veckoplanering att följa) var supertydlig och jättebehändig! Ert förhållningssätt och bemötande mot oss studenter har varit jättebra - man känner sig sedd "trots" att det är avancerad nivå - vilket är superpositivt! Gott föredöme för oss och andra.

Det fanns också en del kommentarer om sådant som fungerat mindre bra och som behöver utvecklas. Här är exempel på kommentarer:

  • En stark önskan är att alla åhörarkopior ligger ute på canvas senast fredag innan inne- vecka. Så man hinner skriva ut och ha dem i ordning inför veckan. Man hinner inte skriva ut på universitetet om man pendlar och behöver skriva ut dem på jobbet veckan innan.
  • För att hålla koll på de många små och stora uppgifterna skulle det underlätta väldigt med ett system som gör att man inte behöver bläddra för att fatta vilken uppgift som är exempelvis 1B eller 5F o.s.v. Jag tänker att det exempelvis skulle hjälpa om ni, när ni pratar/skriver om en uppgift, anger både vad uppgifter heter (Namnet, i ord) och den korta beteckningen (exempelvis 5F).

Kursansvarig lärares förslag till förändringar/utveckling:

Eftersom kursen rent övergripande verkar ha varit uppskattad så kommer inte några större förändringar att genomföras. Inför nästa gång kursen går kommer vi att fortsätta vårt arbete med att utveckla uppgifter, se över eventuella otydligheter och byta ut eller lägga till relevant kurslitteratur. I kursutvärderingen fick vi en del tips på hur vi kan utveckla vissa delar, till exempel att vi i vår kommunikation omkring uppgifterna benämner dem med både namn och nummer samt att vi behöver se över hur uppgifterna lappar över varandra (framför allt i fråga om 2 F och uppgift 6). Vi har också redan nu planerat höstens ramtider och har där tagit hänsyn till studenternas tips om att inte lägga undervisning på eftermiddagen på fredag och att inte heller ha examinationer på fredagar. Vi kommer också att se över hur våra föreläsningar knyter an till uppgifterna i kursen.

Senast uppdaterad: 2023-03-01