"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för fritidshem 1 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för fritidshem 1 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE229
Kursens lärare: Susanne Yttergren (kursansvarig), Maria Norqvist
Kursperiod: 240411 - 240602
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240614
Form för utvärdering: Digital enkät och muntligt i halvgrupp
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 12/10 (83% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande kursen och förväntade studieresultat:

Övervägande delen av studenterna (6st) anser att de i hög grad uppnått kursens FSR, i mycket hög grad 4st. Examinationsformerna kopplade till kursens FSR har av övervägande delen (6) i hög grad känts relevanta, en tredjedel i mycket hög grad.
Övervägande delen (8st) upplever kursens kravnivå som hög. Som kommentarer till detta nämns att det är mycket som ska hinnas med, många uppgifter och reflektioner som ska göras vilket kan skapa stress samtidigt som någon anger att det har varit en rimlig arbetsbörda. De campusförlagda dagarna, inför, under och efter VFU har i hög grad (5 st) och i mycket hög grad (1 st) bidragit till studenternas lärande medan några ansåg att de endast gjort det i låg grad. Som kommentarer anges att det varit lärorikt att få lyssna på andras tankar och erfarenheter. Zoom-mötet under VFU tyckte någon låg för sent, väldigt viktigt och bra med ordentlig kursintroduktion och avslutningen med redovisningarna av temaarbetet.

Med utgångspunkt i sin kommande profession värderar studenterna att kursens innehåll i mycket hög grad (4st) och i hög grad 5st. bidragande till lärande och utveckling kopplat till detta. Någon anger att VFU är det bästa under utbildningen att kursen varit den bästa hittills, en annan att denna kurs gett otroligt mycket och att hen nu börjat identifiera sin roll i fritidshemmet.
Handledarna har i mycket hög grad (6 st) bidragit till det egna lärandet medan en femtedel anser att de endast gjort det i låg grad. Som kommentar till att handledaren i hög grad bidragit till det egna lärandet anges bl a att handledaren gett bra feedback och återkoppling och varit väldigt engagerad. Som kommentar till att handledarna inte bidragit till det egna lärandet anges bl a att handledaren inte skapat tid för planering, handledning och diskussion.

Trepartssamtalet anser övervägande delen i låg grad (5st) eller i hög grad (4st) ha bidragit till det egna lärandet. Som kommentar anges bl a samtalet var bekräftande, inget nytt men skönt att få veta hur man låg till. En annan kommentar lyfter problematiken att bli bedömd i sin ledarroll och den nervositet som uppstår i att bli bedömd.

Kursens organisation, dvs framförhållning, schema, kurssajt, studieguide mm har fungerat mycket bra (7 st). Som kommentar anges bl a att det varit tydligt, att studieguiden uppskattas som ett bra verktyg där all viktig information samlats och instruktionerna till alla olika uppgifter. Uppgifterna har varit bra och relevanta, rimliga och kommit i en bra ordning.

Det studenterna ger som tips till kommande studenter är:

  • Om du känner att det är för mycket så be din handledare och övriga arbetslaget om hjälp och stöttning.
  • Börja i tid, annars blir det jobbigt och mycket i slutet
  • Loggbok och börja med rapporten i tid
  • Var tydlig med din handledare att du fortfarande är student och har uppgifter att göra samt börja med uppgifterna i tid.
  • Börja med ditt tema tidigare så man kan börja skriva rapporten tidigare.
  • Var tydlig med din handledare vid första träffen om vad du ska göra som VFU-student och även vad du förväntar dig av dem. Börja spåna på ideer till temaarbetet medan du genomför dina observationer de första dagarna. Gör uppgifterna succesivt och spara inte allt till sista veckan.
  • Plugga lite då och då när du hittar tid, det är skönare än att skjuta upp allt till sista helgen. Försök läsa kurslitteratur, ffa om tematiskt arbetssätt under praktikperiodens gång, det önskar jag att jag hade gjort.
  • Ta hjälpav din handledare, ställ alla frågor du kan komma på, kom med egna idéer och initiativ!

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Se över uppgifterna så det inte blir upprepning.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Någon student föreslår en studiedag per vecka för att ges möjlighet att läsa litteratur och genomföra uppgifter. Detta skulle innebära att kurserna måste förlängas då studenterna har rätt till ett visst antal VFU-dagar under sin utbildning.

Senast uppdaterad: 2024-09-13