"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag

Utvärderingen avser kursen Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE228
Kursens lärare: TUV: Susanne Yttergren, (kursansvarig) Annika Manni
PED: Carl Gustaf Hellquist
Kursperiod: 240115 - 240319
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240403
Form för utvärdering: Digital enkät och muntligt i helgrupp
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 14/10 (71% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

En övervägande del av studenterna (7 st) anser att de i hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat (FSR), 3 st i mycket hög grad. Som kommentar anges bl a att trots svårigheten med att uttrycka sig skriftligt så har kompetensen ökat avsevärt.

Då det gäller undervisningens innehåll kopplat till kursens FSR och hur det bidragit till det egna lärandet så anser hälften att det i mycket hög grad gjort det. Som kommentar anges att det som tas upp i kursen ses som viktigt, framför allt det som handlar om fritidshemmets uppdrag och vikten av att vara medveten om det uppdrag man som lärare i fritidshem har. Mycket av innehållet var får någon nytt.

Övervägande delen (7 st) anser att undervisningsformerna kopplat till kursens FSR i mycket hög grad bidragit till det egna lärandet och 3 i hög grad. Som kommentar anges att förberedda seminarier gynnande för det egna lärandet, att man lär genom att få diskutera med andra. Workshops och caseuppgifter har uppskattats.

Att få möjlighet att arbeta i grupp har i hög grad (6 st) eller mycket hög grad (4 st) bidragit till det egna lärandet. Som kommentarer lyfts bla att rollspelet var givande och arbete i grupp innebär ansvarstagande, arbetsfördelning och att nyttja varandras styrkor. Viktigt är dock att kommunicera med varandra så att alla tar sitt ansvar och är förberedda och att arbetsfördelningen är jämlik, trots en gemensam överenskommelse.

Då det gäller examinationsformerna anser övervägande delen (7 st ) att de i hög grad bidragit till det egna lärandet, 3 st i mycket hög grad. Som kommentar anges att litteraturen varit relevant litteratur, att det varit utmanande men mycket givande att både förbereda sig genom individuell skriftlig inlämning för att sedan få diskutera. De mer praktiska examinationsformerna uppskattas och de har ökat förståelsen. Det har även varit en bra blandning av examinationsuppgifter.

De flesta (6 st) anser att litteraturen i hög grad bidragit till det egna lärandet kopplat till kursens FSR, 4 st i mycket hög grad.

Kring motorikdelen var litteraturen lite svårare att knyta an till ämnet. En student framför önskemål om att byta till den litteratur som visades kring detta ämne då den verkade bra med upplägg och förslag på rörelseaktiviteter.

Kursens kravnivå ansågs av övervägande delen (9 st) som hög, en som mycket hög. Som kommentar anges bl a att kraven var höga men relevanta och viktiga samt rimliga.

Hälften anser att kursens organisering (schema, digitala verktyg, kurssajt, studieguide mm) varit mycket bra. Som kommentar anges bl a att det var väldigt bra att få studieguiden utskriven på kursintrot då det underlättade för att strukturera upp den långa kursen och få en överblick på vad som behöver göras. Studieguiden var även bra strukturerad.

Delen kring motorik kunde varit tydligare och bättre förberedd. Informationen för del två kom alldeles för sent, och det fanns en del oklarheter, hade gärna haft det mer tydligt. Tiden för uppgifter borde ha setts över, alternativt klargjorts innan Umeå att tiden för gruppuppgiften inte var så mycket tid. Nu gick jag med fler in med förväntningen att vi skulle få gott med tid i Umeå för att slutföra uppgiften med gruppen. Men det blev inte så och det blev otroligt stressigt och det blev extremt lite tid för att få äta lunch.

Då det gäller kursens relevans för den kommande yrkesrollen anser alla att den i mycket hög grad varit det.

Det studenterna tycker ska vara kvar i kursen är;

  • Bra upplägg
  • Föreläsningarna och uppgifterna för att förstå hur komplext fritidshemmets uppdrag är
  • Rollspelet
  • Uppgiften kring att observera och analysera utemiljön
  • Besöket på naturskolan
  • Rörelse-delen som vidgade synen på rörelse till att innefatta så mycket mer än bollsport
  • Allt det praktiskt som vi har fått pröva på, speciellt att få vara ute och använda IKSUs lokaler
  • De förberedda seminarierna
  • Kreativa redovisningar
  • Motorikdelen i kursen var väldigt rolig och givande och att få kunskap kring vad fritidshemmet kan göra för elevernas motoriska färdigheter på ett relativt enkelt sätt.
  • Examinationerna har gett kunskaper om både fritidshemmet, både ur ett elev- och lärarperspektiv

Några av studenternas råd till kommande studenter:

  • Anteckna sidhänvisningar från litteraturen till uppgift 4 från start, kommer att underlätta vid skrivandet
  • Va kreativ och påhittig när ni får chansen, det gör uppgifterna väldigt roliga!
  • Det verkar som att det är väldigt mycket i början, men stressa inte upp er. Så länge man förbereder sig och är i fas är kursen inga problem. Det var en väldigt rolig och givande kurs, mycket lek och andra roligheter.
  • Studera texter noggrant till seminarier och våga prata, diskussion är sjukt värdefullt!!
  • Läs uppgift 4, återgå genom hela kursen och anteckna vilka texter och vart de berör uppgiftens frågor.
  • Rådet jag har är att inte stressa, det är väldigt många moment så det kan se jobbigt ut men så länge man planerar upp och tar en sak i taget kommer allt gå bra. Att skriva upp alla datum när uppgifterna ska vara inlämnade och sedan dela upp så att man jobbar med något varje dag.
  • Börja med uppgifter och förberedelse till seminarier i tid.
  • Kolla på frågorna på uppgift 4 ganska tidigt och markera där efter i kurslitteraturen när du läser inför de andra momenten vilken text som passar till vilken fråga. Då blir uppgift 4 inget problem.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Titta över ordgränserna på uppgifterna och att hålla inlämningsdatum för att skapa likvärdighet även om den töjning som gjordes var för att fler skulle kunna ges möjlighet att delta vid seminarierna.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2024-09-13