"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Att undervisa i fritidshem, VFU (AIL)

Utvärderingen avser kursen Att undervisa i fritidshem, VFU (AIL) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE207
Kursens lärare: Maria Norqvist (kursansvarig), Susanne Yttergren 
Kursperiod: 230928 - 231030
Utvärderingens sammanställningsdatum: 231117
Form för utvärdering: Digital och muntlig.
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 13/12 (92% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

På frågan om i vilken utsträckning studenterna anser sig ha uppnått de förväntade studieresultaten (fsr) så anser övervägande delen (11 st) att de gjort det, i mycket hög grad (2 st). Som kommentar nämns bl a att VFU bidragit i ökade färdigheter inom samtliga områden samt till reflektion.

Med utgångspunkt i kursens fsr ställdes frågan i vilken utsträckning som undervisningsformerna (ex: föreläsningar och seminarier) bidragit till lärande i kursen. Övervägande delen (7st) anser att det i hög grad varit bidragande för lärandet. I mycket hög grad 2 st och i låg grad 4st. Som kommentar lyftes bl a att litteraturen och uppgifterna varit anpassade till studentgruppen AIL. Den anpassning som gjordes utifrån denna studentgrupp med seminarier i stället för vissa delar i en skriftlig rapport upplevdes som positivt. Övervägande delen (10st) anser att innehållet i seminarierna bidragit till det egna lärandet med bra upplägg och bra diskussionsfrågor. En kommentar lyfter att innehållet inte upplevdes som nytt och där det fanns önskemål om en föreläsning kring hur man kan tänka vid anpassning av verksamheten för att möta elevernas olika behov.

Övervägande delen (8 st) anser att VFU (ex: egen insats, handledning, trepartssamtal) i hög grad bidragit till det egna lärandet, 5 st i mycket hög grad. Som kommentar anges bla att det varit givande att få diskutera och reflektera med andra och att få möjlighet till handledning. Likaså anges möjligheten att under VFU få utveckla förmågan till utvärdering och reflektion kring de egna insatserna. Det har också upplevts positivt att få göra VFU på en annan skola, att få se en annan verksamhet. En kommentar anger svårigheten kring att särskilja praktik och arbete om VFU görs på den egna arbetsplatsen då det är lätt att man hamnar som vikarie och att övriga i arbetslaget har svårt att se en student.

Då det gäller examinationsformerna och hur dessa bidragit till det egna lärandet så anser övervägande delen att de i hög grad (11st) gjort det, 1 i mycket hög grad och 1 i låg grad. Som kommentarer anges att rapporten upplevdes som lärorik att skriva och att uppgifterna bidragit till att utveckla reflektion och förmågan till utvärdering. Någon önskade ett ökat antal ord på rapporten och en annan lyfter att hela VFU´n totalt gett mer än VFU besöket där också en annan lyfte att det hade varit bättre med ett senare besök.

Från den muntliga utvärderingen lyfter studenterna att det varit bra med temaseminarierna. För att det ska passa schemat bättre kan det vara bättre att lägga det 9.00, dvs att man börjar med det och påbörjar sedan VFU-dagen. Någon uttryckte att seminariet kring samverkan var något sämre pga hur det ser ut ute i verksamheterna, någon annan tyckte det var bra för att få höra hur andra samverkar.Begränsad delning

Någon lyfter att det skulle ha kunnat finnas utrymme i rapporten för den övriga undervisningen under VFU. Man skulle ha kunnat koppla det till utveckling av ledarrollen på sista punkten i rapporten genom att t ex få utgå från något exempel på undervisning som man genomfört.

Några student lyfter vikten av att handledaren är behörig och verkligen är med och ser studenten för att kunna handleda och ge feedback och att det finns en förberedelse för om handledaren blir sjuk/VAB. Detta då dagarna med handledaren endast är på studiedagarna.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Titta över antal ord på rapporten och tidigarelägga tiden för seminarierna. Eventuellt förlänga dessa och då ta bort skriftlig inlämning inför dessa. Förtydliga att det är syftet med seminariet kring samverkan. Viktigt att ta upp det på utbildningen.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Önskemålen om att senarelägga VFU-besöken kan vara svårt att tillgodose pga av övrig undervisning för besökande lärare, antal lärare i kursen och för samordning av besöken för att minska tiden för resorna.

Senast uppdaterad: 2024-09-11