"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Neuropsykiatriska svårigheter – förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter

Utvärderingen avser kursen Neuropsykiatriska svårigheter – förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP056
Kursens lärare: Kursansvarig lärare: Anneli Nielsen
Medverkande lärare: Erika Ögren och Mikaela Nyroos (Pedagogiska institutionen)
Kursperiod: 20240115 - 20240602
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240615
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 24/11 (46% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög eller hög grad givits möjligheter att nå kursens FSR. Undervisningens innehåll och form har också i mycket hög eller hög grad uppfattats som relevant i relation till kursens FSR.

  • Varierande innehåll som speglar olika synvinklar av NPF vilket ger kompletterande bilder av detta. Det har varit knutet till varje uppgift vilket gjorde att jag kände att jag visste vad som förväntades.

  • Otroligt givande kurs, oerhört relevant forskning, kurslitteratur och föreläsningar med fantastiska professor som har stort engagemang och hög grad av kompetens inom området diagnoser.

En student lyfter fram att innehållet rörande barn som far illa borde ha varit starkare knutet till området NPS.

Kurslitteraturen anses i mycket hög eller mycket hög grad ha varit relevant utifrån kursens FSR. Kommentar från student:

  • Så bra att få läsa en personbeskrivning, gav mig gåshud blev så nära när det var verkliga case.

  • Bra blandning av litteratur och att läsa en skönlitterär bok i detta var riktigt bra. Man behöver förutom fakta även ta in de känslor som de med NPF och omgivningen upplever.

En student önskar att det fanns en mer tydlig guidning rörande vad som studenterna förväntas att läsa av alla förslag på litteratur.

Examinationerna anses ha varit relevanta i mycket hög eller hög grad. Kommentar från student:

  • Har särskilt uppskattat de har gett utrymme och möjlighet till egna reflektioner, och till att få ta del av sina kurskamraters tankar och reflektioner.

Kursens kravnivåer uppfattas till störta delen som höga men ändå lagom. En student menar att kraven kunde ha varit högre och en student skriver så här:

  • De har varit höga, men rimliga krav vid skrivande. Däremot känns det som att man på vissa uppgifter kan komma undan utan att ha läst litteraturen. Det märktes vid seminarium och gruppuppgift. Uppgifterna kan vara mer knutna till litteraturen, typ läs sida x och svara på...

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög relevans för den kommande yrkesrollen och kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra eller bra.

Studenternas ger lite olika förslag om vilka områden som kan utvecklas i kursen:

  • Att zoommötena med diskussioner läggs på under dagtid då man kvällstid har en del annat privat särskilt då man har barn samt att man varit lite seg från jobbet och inte alltid kan tänka klart.

  • Ge mer ledning vid läsning av litteratur. Vad ska man läsa och varför? Varför har ni valt just dessa böcker? Föreläsningarna har varit bra men känns ibland separata från litteraturen. Kanske går att koppla ihop bättre eller göra så att föreläsningarna blir mer som en hjälp att förstå litteraturen. Nu har de flesta föreläsningar varit väldigt bra men känns lite som sidospår.

  • Tidigare tid på kvällen. Kanske 18-20 eller 17-19.

  • I och med kursen var på distans så funkade hur bra som helst eftersom den var väl planerat med schema, föreläsningar och information mm men önskar att jag hade fått möjlighet till mer fysisk träff eller mer gruppdiskussioner.

Studenterna lyfter fram en rad saker som de menar har fungerat bra i kursen:

  • Jag tycker att ni som arbetar med kursen är helt fantastiska! Det har varit så värdefullt att få bolla med er! Ni är stora förebilder för mig.

  • Föreläsningarna och gruppdiskussionerna har varit väldigt givande! Superbra och relevant litteratur och uppgifter som givit mig mycket nya kunskaper. Tack så mycket.

  • Jag tycker området "barn som far illa" var en givande kurs. Där hade inte jag lika mycket informationen som med NPF.

  • Ni lärare har en värme och ett bra bemötande av oss elever.

  • Kursstoffet är mycket bra med en bra blandning som känns relevant och användbar. Att arbeta i samma grupper, så roligt att jobba tillsammans, vi hade en kanongrupp. Bra med obligatoriska träffar på kvällstiden, det underlättar när man arbetar och har svårt att "gå ifrån" på arbetstid.

  • Föreläsningar och lärarna/professor men också kurslitteraturen.

  • Tycker kursen för min del var otroligt givande

  • Hoppas fler och flera som arbetar inom skola får möjlighet till att ta del av kursen.

  • Alla som varit delaktiga i kursen har varit professionella och trevliga i sitt bemötande med studenterna.

  • Ha kvar alla tips på vidare läsning men gör det lite tydligare med vad exakt ni förväntar er att man läser.

  • Mycket bra tips på litteratur, länkar och filmer som är intressant och delas inom kursgruppen.

Kursansvarig lärares förslag till förändringar/utveckling:

Över lag så är de flesta studenter som deltagit i kursutvärdering nöjda med upplägg och innehåll. I stort kommer vi att behålla upplägget i kursen. Någon student önskar att vi håller zoomträffarna på dagtid och någon student lyfter att det är bra att träffarna hölls på kvällstid. Eftersom vi bara provat kvällstid en termin håller vi kvar det upplägget en termin till men ändrar upplägget lite. Någon student lyfter att det vore önskvärt med tydligare sortering av litteratur och material. Vi har sorterat en del men kommer att ändra än mer i kurslitteraturlistan inför nästa gång kursen går. En student lyfter att kopplingen mellan området NPS och barn som far illa är otydlig. Vi försöker stärka det i föreläsning och uppgift.

Senast uppdaterad: 2024-09-11