"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Neuropsykiatriska svårigheter – förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter

Utvärderingen avser kursen Neuropsykiatriska svårigheter – förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP056
Kursens lärare: Kursansvarig lärare: Anneli Nielsen
Medverkande lärare: Erika Ögren och Mikaela Nyroos (Pedagogiska institutionen)
Kursperiod: 20220829 - 20230115
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230327
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 30/18 (60% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög (77,8 %) eller hög grad (22,2 %) givits möjligheter att nå kursens FSR. Exempel på kommentarer:

  • Kursledarna har varit mycket flexibla.
  • Fantastiska lärare som har svarat på frågor om man har funderat något och det har varit tydliga instruktioner samtidigt som det har funnit ett stort utrymme för att själv forma sitt lärande så att man har fått utvecklas som mest.
  • Det har funnits en tydlighet kring vad som förväntas av mig som student när det gäller kursmål, tidsplanering och formalia.
  • Intressant och relevant kursmaterial och givande diskussioner utifrån spännande teman.
  • Att jag inte markerar i mkt hög grad beror på mina egna förutsättningar att nå dessa.
  • Fantastisk tillgång till studiematerial och föreläsningar.

Undervisningens innehåll har i mycket hög (77,8 %) eller hög grad (22,2 %) uppfattats som relevant i relation till kursens FSR.

  • Väldigt bra uppgifter som följs upp tillsammans med gruppen under träffarna. I vår grupp hade vi mycket intressanta samtal som varit mycket givande.
  • Tycker allt har följt en röd tråd.
  • Innehållet hade kunnat renodlats ännu mer och också omfatta ett socialt klass-perspektiv. Utvikningar såsom NDD och Föräldraskap är mycket intressanta men bekymmersamma om de inte stöttas av litteraturen.

Undervisningens form har i mycket hög (50 %) eller hög grad (50 %) uppfattats som relevant i relation till kursens FSR.

  • Jättebra med blandat föreläsningar och litteratur
  • Det har varit väldigt bra med gruppindelning och seminariet varje månad. Lärorikt och kul att prata med andra människor som är intresserade av ämnet
  • Hade kunnat vara ännu mera föreläsningar, det har varit hög kvalité på innehållet och intressanta ämnen.
  • Superbra med flexibiliteten i att man kan se inspelade föreläsningar och läsa på egen hand och bara ha 4 tillfällen att träffas. Jag har jobbat heltid och kunnat studera detta på 50% på grund av det.
  • Personligen har jag inte så stor behållning av gruppdiskussioner. Jag förstår den pedagogiska tanken med det men det passar min personlighet mindre bra. Tacksam för att det fanns en frivillighet i vissa moment.
  • Gruppuppgifterna har varit givande. De kan utvecklas genom krav på fler fysiska träffar för diskussion. Jag tror också det kan skapa ett kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna som är givande. Utöver detta kan fler "träffar" (icke lärarledda) ge en växeldagning.
  • Bra blandning föreläsningar, diskussioner, skriftliga uppgifter, litteraturstudier.

Kurslitteraturen anses överlag i mycket hög (83,3 %) eller mycket hög grad (16,7 %) ha varit relevant utifrån kursens FSR.

  • All litteratur har varit väldigt intressant och givande utifrån olika perspektiv.
  • Tycker att kurslitteraturen varit givande. Speciellt litteraturen som visar på flickors sätt att visa symtom på neuropsykiatriska svårigheter och att pojknormen synliggjordes. Gav mig ny kunskap. Att läsa en självbiografi var ett bra sätt att få ytterligare en dimension på livet med en diagnos.
  • Bra att det även har varit tillåtet att ta in egen relevant litteratur i uppgifterna eftersom vi är en blandning av människor som arbetar inom olika verksamheter. Mycket är riktat till skolan så vi ifrån förskolan får ofta leta egen litteratur men under denna kurs har det funnits en blandning och mycket har inte varit låst till en åldersgrupp.
  • Saknade obligatorisk kurslitteratur som var inriktad på yngre barn.
  • Bra litteratur!
  • Intressant med fokus på flickor/kvinnor, det behövs! Mycket material som fokuserat på hur:et, det uppskattar jag i min yrkesroll som lärare som möter många elever.
  • Saknar artiklar och litteratur om social klass. Klassperspektivet är intressant inom den specialpedagogiska verksamheten och inom forskningen.
  • Bra bredd på litteraturen. Teoretiskt/praktiskt. Den senare kursdelens kritiska samhällsvetenskapliga litteratur gjorde kursen fulländad och gav mycket viktiga funderingar och nya perspektiv på den tidigare lästa litteraturen.
  • Mycket bra och användbara böcker, har haft användning av dem i mitt arbete också under tiden!

Examinationerna anses ha varit relevanta i hög grad (50 %).

  • Jättebra uppgifter som varit roliga att genomföra
  • Bra med veckans tema och samtal, det är givande. Skulle gärna dela den sista skrivuppgiften i två mindre.
  • Man lär sig så otroligt mycket i diskussion med andra. Tyckte det bästa var när Annelie var runt lite i grupperna och gjorde instick i diskussionerna. Är inte alltid lätt att göra sin röst hörd i samma utsträckning när diskussionerna är i helgrupp. Stort + för bra gruppindelningar.
  • Upplevde uppgift 6 som alltför bred, många frågeställningar med så pass få ord i arbetet.
  • Svårt med examinerande gruppdiskussion och hur bedömningsunderlaget ser ut. I vår grupp var det några som tog en stor del av talutrymmet i anspråk, så ibland var det svårt att få komma till tals, vi var också en stor grupp, 8 st, kanske är det mer optimalt med mindre grupper och att föra anteckningar el dy om det som avhandlats.
  • Mycket bra uppgifter. Möjligen är slutuppgiften för bred. Det beror hur den tolkas.
  • Svårt för kursledaren att delta aktivt i samtliga gruppers litteraturseminarier då dessa skedde samtidigt i alla grupper.
  • Bra med stort fokus på diskussionerna i studiegrupperna och att alla kommit förberedda till dessa i och med att det var en examinerande del.

Kursens kravnivåer uppfattas som höga men ändå lagom

  • Höga på ett bra sätt, detta är en kurs som kräver att du lägger ner mycket tid både på att läsa litteratur och genomföra uppgifter.
  • Superbra föreläsningar, väldigt givande även om vissa var lite tyngre. Har fått massor ny kunskap inom området barn som far illa. Ni lärare som har undervisat denna kurs är verkligen super! Blandningen av fakta med personliga erfarenheter samt er undervisningsmetod är eftersträvansvärd!
  • Förhållande till att kursen är på avancerad nivå tycker jag att kravnivåerna har varit lagom, varken för höga eller för låga.
  • Finns förväntningar på oss studenter samtidigt som det finns medmänsklighet och att man vågar uttrycka och fråga saker. Kvalitén på föreläsningar och mycket av litteraturen har varit väldigt hög! Bra jobbat!
  • Mitt emellan, helt ok! Bra upplägg!
  • Stora ersättningsuppgifter vid missad zoomundervisningen.
  • Man måste läsa och sätta sig in för att ha en förståelse, det är iofs individuellt utifrån erfarenhet, men för att ha ut något av kursen behöver man läsa för att bredda sina kunskaper och förstå bakgrunden till varför de man gör i praktiken fungerar utifrån litteratur där metoder och teorier finns. Jag har lagt mycket tid på detta!

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög (88,9 %) relevans för den kommande yrkesrollen. En student menar att den haft låg relevans.

  • Jag är specialpedagog
  • Vill lära mig mer om barn som far illa
  • Kursen har haft relevant information för mig som arbetar som specialpedagog, jag har fått en fördjupad kunskapinom fler ämnen och har redan använt mig av mycket i mitt arbete.
  • Det blir fler elever med NPS, så det är mycket relevant.
  • Den bästa kurs jag läst under mina 20 år som lärare, själva lärarutbildningen inräknat! Bra bredd och djup. Både allmänna resonemang, teoretiska funderingar och konkreta, praktiska metoder för olika saker.

Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra eller bra. En student tycker att organisationen fungerat mindre bra.

  • Jättebra, enkelt att hitta info på canvas. Bra med videofilmer.
  • Anneli, du är bara bäst!
  • Väldigt enkelt att följa schemat och kursinnehållet
  • Tydliga instruktioner, bra information, lärare som har svarat på mejl vid behov. Jag tycker allt har fungerat väldigt bra!
  • Det blir lite rörigt när det information finns på olika ställen och att det då inte står samma om vad som förväntas för uppgiften. Det tar lite tid innan man kommer på det, något som fler i min grupp också påpekat.
  • Tyckte det var lite struligt med att uppgifterna i studiehandledningen stod på två olika ställen, en skrivuppgift och en diskussionsuppgift som skulle göras ungefär samma veckor, blev mycket bläddrande/scrollande, samt att numreringen av uppgifterna var rörig. Svårt att förstå litteraturlistan också på nätet, viss litteratur stod på våren och annan på hösten eller som valbar, svårt att kunna skaffa den i förväg innan kursen började. Studiehandledningen var guld värd, ett ovärderligt material i kursen med bra innehåll.
  • Bra med all info samlad i studieguiden. Indelning i digitala rum fungerade utmärkt. Bra indelning av deltagare i grupper utifrån inledande presentationsuppgift.
  • Dock får det gärna organiseras bättre på canvas. Vissa har föreläsningar på umu-play, andra under material, samma problem med annat material.

Studenternas ger lite olika förslag om vilka områden som kan utvecklas i kursen:

  • Mer föreläsningar om det går.
  • För mig var kursen superlärorik. Svårt att föreslå förändringar när man är nöjd.
  • Egentligen inga. Skulle vara ngt extra seminariumoch så tyckte jag inte röda korset bidrog med så mycket tyvärr
  • Inga! Hade önskat att kursen hade varit längre men samtidigt bra att den är lagom lång. Positivt om det blir en kurs till som bygger på denna i framtiden för det känns som man gärna hade fördjupat sig ännu mer i flera av ämnena.
  • Jag skulle vilja ha en del där man läser om och sedan diskuterar de fall där man inte når fram till eleven. Anpassningar av olika slag och allt annat man gör leder inte alltid till framgång. Jag skulle vilja haft en del tips och klokheter kring vad ni anser man ska göra då, hur går man vidare, i möten med elev och vårdnadshavare och vilka vägar kan man visa att det finns då enligt er.
  • Lärarna skulle kunna dela upp tiden och delta en kort stund i varje diskussionsgrupp vid exempelvis litteraturseminariet.
  • En översyn av studiehandledningen så numrering, formalia och annat stämmer överens med info på Canvas. Ex uppgift 6- studiehandlengen anger 2500-3000 ord medan uppgiften i Canvas har 2000-2500
  • Förtydliga arbetsuppgifterna och litteraturlistan. Struktur för gruppdiskussionerna.
  • Fler föreläsningar tex om barn med if
  • Se tidigare kommentarer + en uppgift skulle kunna vara en bokcirkel som pågår under kursen och som reflekteras i slutuppgiften.
  • Föreläsningen med Röda Korset var lite för allmänt hållen i förhållande till kursens övriga innehåll (t ex deras innehåll om PTSD).
  • Ha gärna undertextade föreläsningar, och framför allt mer text i åhörarkopiorna. Har svårt att ta in bara prat, så det skulle underlätta inlärning.
  • Jag tycker att själva plattformen Canvas inte är så användarvänlig. Lite tydligare struktur för hur gruppdiskussionerna ska gå till.

Studenterna lyfter fram en rad saker som de menar har fungerat bra i kursen:

  • Mycket material i form av inspelningar.
  • Föreläsningar som tar upp verkliga känslor från personer som varit med om olika situationer. Även att få föräldraperspektivet gällande adhd och autism från den kompetenta föreläsaren!
  • Innehåll, upplägg, canvassidan. Lärarnas inställning till undervisningen, vill att vi ska få med oss så mycket som möjligt.
  • Allt har varit toppenbra.
  • Absolut allt men framför allt delen om barn som far illa
  • Innehållet, längden på kursen och upplägget med tema. Bra med blandade uppgifter och att man både har fått läsa litteratur, sett filmer och föreläsningar samt haft diskussioner har varit givande. Har varit intressanta ämnen som har följt en rödtråd. Jag rekommenderar fler att läsa den!
  • Kursen har varit bra och fler behöver verkligen gå den!!
  • De små diskussionsgrupperna där det var indelning utifrån var vi var verksamma var betydligt mer givande än de i storgrupp.
  • Kunniga föreläsare och relevant material.
  • Den höga nivån av diskussioner och bredd i innehåll, AKK kändes otroligt relevant samt fokuset på bemötandet av eleverna och deras föräldrar!
  • Att vi har fokuserat mycket på flickors symtom vid AST och ADHD
  • Gruppdiskussioner med andra studenter ger en så mycket ny erfarenhet då vi alla arbetar i förskolan och har erfarenheter med oss.
  • I stort sett allting. En mycket givande och viktig kurs, som alla borde gå. Borde vara en obligatorisk kurs på alla lärarutbildningar.
  • Upplägget. Föreläsningar. Uppgifter (kan utvecklas). Litteratur.
  • Alla andra föreläsare var mycket bra som föreläsare och innehållet mycket intressant och relevant för arbetet i skolan. Diskussionsgrupper som förberett egna och tagit del av andras frågor inför samtalen - värdefullt och lärorikt inslag.
  • Allt innehåll.
  • Jag tycker att kursens upplägg varit väldigt bra och blandningen av gruppdiskussioner, föreläsningar, litteraturläsning samt skriftliga uppgifter har gett en väldigt bred men samtidigt djup kunskap kring innehållet i kursen.

Kursansvarig lärares förslag till förändringar/utveckling:

  • Se över storgruppsdiskussionerna och om de kan läggas upp på ett annat sätt.
  • Se över gruppindelning så att det inte blir för stora grupper.
  • Se över strukturen på Canvas rörande till exempel inspelat material.
  • Se över uppgifternas innehåll och omfång och då i synnerhet uppgift 6.
Senast uppdaterad: 2023-03-29