"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Förskollärare som profession (UK)

Utvärderingen avser kursen Förskollärare som profession (Distans) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE183
Kursens lärare: Helena Rosqvist, Anna Olausson, Anders Råde, Moises Löfroth, Åsa Alfvengren
Kursperiod: 240115 - 240207
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240321
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 31/8 (26% svar)

Vårterminen 2024 gavs kursen Förskollärare som profession för andra gången i förskollärarutbildningen som genomförs på distans med träffar på campus. Kursen innehåller en fysisk träff i Umeå. Antal registrerade minskade under kursens gång och efter lärarnas bedömningar av uppgifter, hemtentamen och omprov har 90% (28 studenter) av kvarvarande studenter slutbetyg på kursen varav, 25 studenter är behöriga inför termin 2.

Kursen utvärderades genom en digital kursutvärdering. Trots att utvärderingen var öppen efter kursavslut och studenterna påmindes om den, fick vi endast in 8 svar. Med en låg svarsfrekvens (21%) är värdet av kursutvärderingen begränsad, men kan ge en indikation på hur studenter har upplevt kursen överlag.

Överlag förmedlar kursutvärderingen ett positivt omdöme vilket bekräftas av lärarnas intryck i kontakt med studenterna under kursens gång.

Sammanfattning av studenternas uppfattning:

Flertalet studenter som svarat på kursutvärderingen anser att kursen har i hög eller mycket hög grad relevans för deras framtida yrkesroll. Undervisningsformerna som genomförts digitalt och på campus har bidragit till deras lärande. Arbetet i grupp har enligt utvärderingen bidragit i hög resp mycket hög grad till deras lärande. I kommentarer framgår det att träffarna på campus varit givande då man lärt känna varandra bättre, vilket bidragit till arbetet som grupp och att få lära av andra.

Den egna insatsen värderas högt och kravnivåerna har av de flesta upplevts höga medan det förekommer kommentarer om variation i studenters ambitionsnivå, vilket påverkat arbeten i grupp, exempelvis seminarier och gruppuppgifter.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

På grund av låg svarsfrekvens kommer inga större förändringar att göras. Kravnivån och förtydligande av förväntningar på studenter bör ses över och förtydligas inför kommande kurser.

Lärares kommentarer:

För att undvika missuppfattningar är det viktigt att lärare tidigt i utbildningen påpekar och påminner studenter att de förväntas delta både när undervisning och examinationer genomförs såväl digitalt som vid fysiska träffar på universitetet. Fysiska träffar genomförs i ett socialt sammanhang, en arbetsgemenskap, och utgör en viktig del av utbildningen till förskollärare.

Inledningsvis i utbildningen känner många nya studenter osäkerhet och därför bör lärarna i större utsträckning uppmuntra studenter att vara med vid schemalagda fråga-lärare-tider vars syfte är att reda ut eventuella oklarheter under kursens gång.

Studenters råd till dem som ska genomföra kursen framöver:

  • Ta hjälp av varandra, ni sitter i samma båt och vill förhoppningsvis alla ro i hamn

  • Läs allt innan uppgiften startar för annars blir det för stressigt och allt blir överväldigande. Det behövs mer tid än vad man får.

  • Ha en bra strukturering och självdisciplin.

  • Vänta inte med att beställa böckerna i sista sekund utan se över innan kursstart vilka som behövs och beställ dem på en gång. Våga be dina klasskamrater om hjälp och våga säga ifrån om någon klasskamrat börjar utnyttja din vilja att hjälpa till.

  • Att verkligen planera och sitta och plugga de 8 timmarna som är satta per dag eller 40 timmarna i veckan. Att ta vara på helgen och göra annat under helgerna för att inte hjärnan ska bli överarbetad. Och att börja med tentan i bra tid och läsa instruktionerna noga så att man inte skriver för långt.

  • Strukturera upp inläsningen av litteraturen och uppgifterna (Få inte panik!) Skjut inte upp det, utan gör dem i tid. Behövs alltid tid att justera småsaker innan inskickning. Läs på hur du ska skriva referenser! Ta hjälp och stöttning av klasskamrater.

  • Va aktiva och tänk att allt löser sig, stressa inte. Ha kul med kompisarna och ta hjälp av varandra

  • Köp böcker innan kursstart
Senast uppdaterad: 2024-09-13