"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Att vara förskollärare (Distans)

Utvärderingen avser kursen Att vara förskollärare (Distans) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE184
Kursens lärare: Helena Rosqvist (kursansvarig)
Kursperiod: 240208 - 240214
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230309
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 25/10 (40% svar)

Vårterminen 2024 genomfördes kursen för andra gången med studenter om genomför förskollärarutbildningen på distans. Lärarhögskolan ordnar VFU-platser för studenter med folkbokföringsadresser inom avtalsområdet och studenter med folkbokföringsadress utanför avtalsområdet, ordnar egen VFU-plats.

Kursen utvärderades genom en digital kursutvärdering. Trots att utvärderingen var öppen efter kursavslut och studenterna påmindes om den, fick vi endast in 10 svar. Med en låg svarsfrekvens (40%) är värdet av kursutvärderingen begränsad, men kan ge en indikation på hur studenter har upplevt kursen överlag.

21 studenter genomförde kursen och studenter som av olika anledningar inte gjort det kommer få möjlighet att genomföra sin VFU i anslutning till vårterminens avslut alternativt före att höstterminen påbörjas.

Sammanfattning av studenternas uppfattningar med utgångspunkt i kursens förväntade studieresultat:

I kursutvärderingen framgår det att studenter över lag är positiva till att genomföra VFU1 tidigt i utbildningen och att de har haft nytta av innehåll i tidigare kurs. Den egna insatsen, examinationsformer och VFU-handledare anses i hög och i mycket hög grad bidragit till studenternas utveckling och lärande.

Kursen genomförs tidigt under vårterminen vilket har inneburit att VFU-placeringar inte blivit klara förrän strax innan kursen skulle börja vilket enligt kommentarer kan skapa oro och stress hos studenter.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Informationen till studenter inför genomförandet av VFU1 ska även fortsättningsvis delges och finnas tillgängligt i ett tidigt skede på canvas. En introduktion bör ges digitalt via ex. zoom i föregående kurs samt finnas inspelad. Kursansvarig lärare bör erbjuda en fråga-lärare-tid digitalt inför kursstart för att klara upp eventuella oklarheter.

Information och underlag till VFU-handledare som ska ta emot studenterna ska ses över av kursansvarig lärare och ambitionen är att den ska nå VFU-handledarna i ett så tidigt skede som möjligt.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

VFU-kursen, Att vara förskollärare 1,5 hp är en introduktion och en möjlighet för studenter att få inblick i förskolläraryrket och förskolans utbildning. Studenter anser i sina kommentarer att det är önskvärt med en längre VFU men i nuvarande programstruktur kommer ingen förändring att göras.

Studenters råd till dem som ska genomföra denna kurs framöver

  • Fokusera på att lära känna barnen och reflektera över hur du hanterar konflikter, hur du kommunicerar med barnen.

  • Våga fråga personalen om sånt du funderar över. Om du inte känner att du har något att göra, se om något barn behöver ”hjälp” att komma igång med någon lek.

  • Att ta vara på den erfarenheten man får av praktikplatsen den ger så mycket. Ställ mycket frågor till din handledare för de kommer hjälpa dig jättemycket

  • Var närvarande, fråga hur det brukar vara på arbetsplatsen och be om hjälp vid diskussioner för att faktiskt kunna observera hur lärarna på plats gör det.

  • Var inte rädd för att ställa frågor till handledaren. Ta dig tid att sitta ner och lära känna barnen, man får så mycket tillbaka.

  • Om man inte bor inom avtalsområde, leta VFU-placering tidigt. fråga handledare så mycket som möjligt.

  • Sitt med barnen för att du kommer att lära dig så mycket. våga att ta initiativ och visa att du vill lära dig om din yrkesroll.
Senast uppdaterad: 2024-09-13