Navigerat till

IT-support

På denna sida hittar du som är student vid Umeå universitet information om vart du ska vända dig när du behöver IT-support. Innan du vänder dig till oss, kolla gärna på webbplatsen Manual om det finns en manual för ditt problem eller din fråga.


Du måste ha MFA 

Umeå universitet höjer säkerheten för att minska risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto.

Du som student måste ha aktiverat multifaktorautentisering (MFA) för att kunna logga in i olika system, exempelvis Canvas och Studentwebben.  

Här finns en manual för att aktivera MFA.

Behöver du hjälp eller har frågor om MFA, kontakta ITS Servicedesk genom formuläret nedan.

Hitta driftsinformation och självhjälp

En uppslagen instruktionsbok.

Självhjälp i Manual

Innan du kontaktar Servicedesk kan du själv söka efter instruktioner och hjälp i Manual.

Blått tumavtryck mot svart bakgrund.

Byta eller glömt lösenord

Har du glömt ditt lösenord eller behöver byta ut det? Använd då vårt administrationsverktyg.

Två pratbubblor med ett frågetecken.

Driftsinformation

Kan ditt problem bero på en pågående driftstörning? Kolla gärna driftsinformationsbloggen.

Öppettider hos ITS Servicedesk

Vi besvarar dina frågor under vardagar kl. 8.30–16.00.

Du kan kontakta oss genom kontaktformuläret till Servicedesk, ringa oss, eller komma på drop-in i Infocenter i Universum. Hitta till Servicedesks drop-in.

Telefonnummer: 090-786 63 00.

Kontakta ITS Servicedesk

Senast uppdaterad: 2025-01-21

Blått tumavtryck på svart bakgrund.

UMU-id

Ditt UMU-id är ditt användarkonto. Läs om aktivering, MFA och om du glömt lösenordet.

En hand håller fram ett kort mot en kortläsare.

UMU-kortet

UMU-kortet används för inpassering, kopiering och bibliotekslån.

Person som pekar på en surfplatta.

Programvaror och tjänster

Du har tillgång till en rad program och IT-hjälpmedel som kan underlätta dina studier.