På institutionen bedrivs forskarutbildning inom två olika ämnesområden, pedagogiskt arbete respektive ämnesdidaktik, båda med inriktning mot matematikdidaktik eller naturvetenskapernas didaktik.
Medan ämnesdiddaktik kan anses ha ett fokus på den lärandes kunskap och hur denna kan utvecklas så behandlar man inom pedagogiskt arbete även frågeställningar kring, till exempel, motivation, attityder och kunskapssyn. Även om huvudelen av våra forskarstuderande har doktorsexamen som slutmål så kan man i vissa fall som yrkesverksam lärare bygga på sin lärarutbildning med en licentiatexamen. Alla tillgängliga doktorandtjänster utannonseras och kan hittas på universitetets webbsida
På Teknisk naturvetenskapliga fakultetens hemsida kan du hitta mer information om forskarutbildning samt utbildningsplaner för olika ämnesområden.
Antalet forskarstuderande på institutionen varierar normalt mellan 10-15 st. Dessa har alltid minst två handledare, varav en minst docentkompetent. Inom ämnesdidaktik sker handledning ofta i samarbete med någon av ämnesinstitutionerna. På institutionen finns ca. 15 seniora forskare och postdocs. Vi har en intim forskarutbildningsmiljö vilket innebär att det är lätt att få stöd av andra forskarstuderande och forskare i såväl formella som informella sammanhang.
Våra färdiga doktorer och licentiander fortsätter ofta som forskare och lärare inom universitetet. Vi har goda relationer med kommuner runt om i landet och våra forskare och forskarstuderande är eftertraktade samarbetspartners inom både skolutveckling och fortbildning.