Examensarbete, 15 hp
Innehåll
Kursen syftar till att utveckla förmåga att praktiskt tillämpa vetenskaplig metod för att studera ett område inom ämnet arbetsterapi. Val av område och relevant vetenskaplig metod för att studera området, görs av studenten i samråd med handledare. Arbetet sker under handledning och presenteras i ett examensarbete. Såväl presentation och försvar av egna examensarbetet som opposition av annan studerandes examensarbete ingår i kursen.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
1. Visa förståelse för forskningsprocessens olika faser inom kvalitativ och kvantitativ forskning.
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
2. Formulera ett avgränsande syfte inom valt problemområde och motivera val av relevant metod.
3. Söka och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur.
4. Inhämta och analysera data enligt vetenskapligt vedertagna metoder.
5. Skriva en vetenskaplig text med lämplig disposition och akademisk stil.
6. Självständigt under handledning planera och genomföra examensarbetet inom en given tidsram.
7. Muntligt presentera, respondera och opponera på ett examensarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
8. Visa förmåga att värdera vetenskaplig litteratur.
9. Visa ett forskningsetiskt förhållningssätt i examensarbetets alla delar.
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande termin 1 - 3 och kursen Verksamhetsförlagd utbildning 1, 7,5 hp inom arbetsterapeutprogrammet enligt utbildningsplan.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker huvudsakligen via digital lärplattform, vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och mikrofon/headset.
Kursen innebär att studenter parvis och endast i undantagsfall individuellt, ska genomföra ett examensarbete i en självständig process under kontinuerlig handledning. Studenten har rätt till maximalt 20 handledningstimmar. Handledningstid disponeras under kursens gång för inbokade träffar inklusive inläsningstid för handledaren. Handledningstiden nyttjas företrädesvis under kursens gång. Vid underkänt arbete kan eventuellt ytterligare handledningstid erbjudas i rimlig omfattning och då i mån av tillgängliga resurser.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och handledningstillfällen. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schemat.
Examination
Mål 1-6 och 8-9 examineras individuellt i par genom skriftligt examensarbete.
Mål 7, 8-9 examineras individuellt genom agerandet av respondent och opponent i seminarium.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.