Forskningsmetodik - kvantitativ och kvalitativ metod, 7,5 hp
Innehåll
I kursen studeras metoder för urval, datainsamling och analys. I kursen ingår statistik och statistiska analysmetoder, analys av kvalitativa data, samt kritisk granskning av vetenskaplig litteratur. Även forskningsetiska aspekter vid kvantitativa och kvalitativa studier ingår i kursen.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
Kunskap och förståelse:
1. Förklara grundläggande begrepp inom forskningsmetodik.
2. Beskriva forskningsprocessens olika faser inom kvalitativ och kvantitativ forskning.
3. Ange och förklara forskningsetiska principer inom forskning.
Färdigheter och förmåga:
4. Jämföra tillvägagångssätt i olika forskningsmetoder inom kvantitativ metod respektive kvalitativ metod.
5. Genomföra kvantitativa och kvalitativa analyser av datamaterial.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
6. Reflektera över hur olika forskningsmetoder producerar olika typer av kunskap genom att studera syfte och metodbeskrivning i vetenskapliga artiklar.
7. Reflektera över studiers kvalité genom att kritiskt granska metoder och resultat i vetenskapliga artiklar.
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande termin 1, 2 och 3, samt godkänd VFU 1 inom arbetsterapeutprogrammet enligt utbildningsplan.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på distans med virtuella träffar, och kräver därför tillgång till internetuppkopplad dator. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, självstudier, grupparbeten och seminarier. Upplägget baseras på studerandeaktiva former och praktiska moment.
Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schemat.
Examination
FSR 1-5 examineras genom individuell skriftlig salstentamen
FSR 6-7 examineras genom individuell bedömning i grupp genom muntlig presentation och gruppdiskussion
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Giltig från: 2025 vecka 4
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Björk Jonas
Praktisk statistik för medicin och hälsa, bok med eLabb
Stockholm : Liber : 2011 : 327 s. :
ISBN: 91-47-10343-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsprocessen - Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
4 uppl. : Liber : 2021 : 328 sidor :
ISBN: 9789147140312
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Höglund-Nielsen Birgitta, Granskär Monica
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 262 sidor :
ISBN: 978-91-44-11863-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.