Ämnet Professionell utveckling (PU) berör många olika områden såsom värdegrund och mänskliga rättigheter, konsultationsteknik och kommunikation, empati och bemötande, etik och etiskt förhållningssätt, intersektionalitet, interkulturella- och normkritiska aspekter, självkännedom och självreflektion, grupp och ledarskap, konflikthantering och interprofessionellt arbete (IPL) samt kliniskt beslutsfattande.
Undervisningen bygger på en solid grund av erfarenhetsbaserat lärande och studerandeaktiva undervisningsformer, som innehåller stora mått av självreflektion.
Syftet med ämnet PU som en del i läkarutbildningen, är att utveckla läkarrollen i olika kliniska situationer. Den övergripande målsättningen för ämnet är att studenten ska utveckla sin förmåga att kommunicera med patienter, närstående, medarbetare och andra yrkesgrupper samt utveckla ett empatiskt och professionellt förhållningssätt i konsultationen genom att
förvärva kunskaper i medicinsk etik, medicinsk psykologi, genus, mångfald, konsultationslära samt gruppdynamik och ledarskap
utveckla sin förmåga till etisk analys och reflektion över sin läkarroll i relation till patienter och deras anhöriga liksom sitt eget förhållningssätt till hälsa, sjukdom, lidande och död
stödjas i sin personliga och professionella utveckling samt öka sin självkännedom
utveckla och stärka sin förmåga att i mötet med patienter omsätta förvärvade kunskaper och färdigheter
utveckla och stärka sin förmåga till tvärprofessionellt samarbete
De pedagogiska metoderna är:
problem- och upplevelsebaserad inlärning
handledarledda gruppträffar för övningar, reflektion och diskussioner
kursmoment som ska "utmana" studenten på den nivå den befinner sig i sin utbildning
progressiv struktur – senare moment bygger vidare på tidigare genomgångna moment, med ökad svårighetsgrad och komplexitet
under momenten tar studenterna successivt ökande ansvar i rollen som gruppledare och får också feedback på sitt ledarskap.
Undervisningen i PU bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och praktiska uppgifter/övningar i grupper, där studenten ges möjlighet att förbereda sig för olika kliniska situationer, ta upp frågeställningar, farhågor, problem och inte minst få reflektera över erfarenheter, upplevelser och nyvunna kunskaper.
Under termin 6 deltar studenterna i en UGL-kurs (Utveckling för grupp och ledare), vilket sker under fem dagar internat.