"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Utbytesstudier på Juristprogrammet

Bild: Unsplash

Som student på juristprogrammet vid Umeå universitet har du möjlighet att tillbringa en del av din studietid på ett utländskt universitet. På den här sidan hittar du mer information om vilka vi har avtal med samt hur och när du ska ansöka.

Aktuellt

Ansökningsperioden är öppen 1 februari till och med 1 mars. Se mer information nedan.

Vart kan jag åka och hur söker jag?

De utomeuropeiska avtalen utlyses och administreras av International Office medan de europeiska i huvudsak handhas av oss på Juridiska institutionen. Informationen som följer behandlar främst Juridiska institutionens avtal (Erasmus+ och Nordplus), men i förekommande fall finns länkar till International Office.

Vilka möjligheter finns om jag vill studera utomlands?

Läs mer om utbytesstudier generellt på Umeå universitet.

Vart kan jag åka?

Du hittar alla avtal, både centrala och institutionens egna,
i SoleMove. Nedan finns också en sammanställning av Juridiska institutionens partneruniversitet och platser.

Platser i Storbritannien: 


             Platser genom avtal med Erasmus+:

 

Platser Erasmus+ (Nordplus-nätverket)*:

Vad innebär utbytesstudier? 

Läs mer hos International Office.

Är jag behörig och hur sker urvalet?

Du måste uppfylla den grundläggande behörigheten för utbytesstudier inom Europa. För juridiska institutionens avtal gäller även att:

- Studenten ska vara antagen till något av juridiska institutionens utbildningsprogram eller fristående kurser vid ansökningstillfället.

- Studenten ska med godkänt resultat ha klarat kurser i rättsvetenskap motsvarande minst 60 hp.

- Studenten ska ha de språkkunskaper som erfordras för att kunna bedriva studier på de orter man angivit i sin ansökan. Bedömer institutionen att sådana kunskaper saknas kan man alltså inte komma ifråga för berörd ort. För våra avtal rekommenderas att man har språkkunskaper motsvarande minst B2 enligt European Language Levels självvärderingstabell. I regel behövs endast Engelska B2 men när det gäller utbytesstudier i Frankrike, Spanien och Tyskland kan  språkkraven se lite annorlunda ut för vissa av våra partneruniversitet. Vi ber er kontakta er Internationella Kontaktperson för mer information kring dessa universitet.

- I en del fall krävs minst 180 hp för att vara behörig till de kurser som partneruniversiteten erbjuder.

- Student som nominerats för plats inom universitetets bilaterala program undantas från prioriterad grupp vid urval (se nedan).

Urval

Urval för nominering till juridiska institutionens utbytesplatser sker enligt nedan. OBS! För nominering till utomeuropeiska utbytesplatser gäller International Office urvalsregler, vilka skiljer sig från Juridiska institutionens urvalsregler.

Urval för nominering till Juridiska institutionens utbytesplatser, Erasmus+ och Nordplus, i första hand:

  1. Studenter som vid ansökningstillfället är registrerade på juristprogrammets sjätte terminskurs och har godkänt resultat från terminskurserna ett t.o.m. fem. I den grupp som i första hand kommer i fråga för nominering för utbytesstudier ingår även studenter som beviljats studieuppehåll efter sjätte terminen på juristprogrammet (termin åtta) samt har godkänt resultat från terminskurserna ett t.o.m. fem. Rangordning och nominering av platser bland dessa studenter sker enligt ett poängsystem där betygen på de fem första terminskurserna är avgörande. Här räknas AB = tre poäng, Ba = två poäng och B = ett poäng. Den som sammanlagt har högst antal poäng får sitt förstahandsalternativ. Den som har näst högst antal poäng får därefter sitt förstahandsalternativ om inte det redan har tilldelats den med högst poäng. Skulle så vara fallet tilldelas denne student sitt andrahandsalternativ. Exempel: Student X som har tre AB, ett Ba och ett B får alltså tolv poäng medan student Y som har ett AB, tre Ba och ett B får tio poäng. X kommer alltså före Y vid fördelning av platser.

  2. Skulle två eller flera studenter ha lika många poäng kommer den student som har flest AB att rangordnas högst.

  3. Skulle två eller flera studenter ha lika många AB kommer den student som medverkat i universitetets "Buddy-program" att rangordnas först.

  4. Skulle två eller flera studenter inte kunna skiljas åt enligt p. 2 och 3 ovan sker rangordning genom lottning. För den som inte fått något av de angivna alternativen när fördelningen är klar kan ev. kvarvarande platser erbjudas. Möjligheten att få en sådan plats utgår från den rankingplacering studenten har, dvs den högst rankade får möjlighet att välja först bland restplatserna. Denna möjlighet kan som regel endast erbjudas med mycket kort betänketid. 

När och hur ansöker jag till institutionens platser?

Ansökan öppnar 1 februari och görs i Sole Move, se instruktioner hur du går till väga för att ansöka.

För att söka våra platser ska du välja "Department of Law” när du anger ”Unit responsible for the nomination round”. Väljer du en annan institution så kommer din ansökan inte kunna bli behandlad av oss.

Du får söka upp till 4 alternativ. I din ansökan, välj de universitet du är intresserad av att åka till i den prioritetsordning du önskar. 

Ansökan ska innehålla:

    • Personligt brev där du motiverar varför du söker utbytesplats (brevet ska skrivas på svenska, men engelska går också bra om du föredrar det)
    • Utdrag ur Ladok med avklarade kurser
    • Språkkunskaper för studier på annat språk än engelska. Bifoga dokument eller ange dina kunskaper i ditt personliga brev
    • Om du åberopar deltagande i Buddy-programmet som merit ska intyg om detta bifogas din ansökan.

Information om de olika universiteten finns på universitetens hemsidor. 

Ansökan skall vara inne senast den 1 mars. Om 1 mars inträffar på en helg skall ansökan vara inne senast nästkommande helgfria dag.

Inför avresan

Läs gärna checklistan inför dina utbytesstudier så att du har koll på vilka förberedelser du behöver göra.

När får jag besked?

Du kan räkna med att få besked under senare halvan av mars. Du får då någon dag på dig att slutgiltigt tacka ja eller nej till erbjuden plats.

Hur ansöker jag till universitetet och när får jag information därifrån?

När du nominerats till ditt universitetet skickar de ut information via mail om hur du ansöker, praktisk information om boende etc. Tidpunkten för detta varierar en del. OBS! Du ansvarar själv för att bevaka att du får information och att din ansökan lämnas in i tid. Du kan kontakta värduniversitetets internationella avdelning om du inte hör något ifrån dem. Vill du ha hjälp med detta kan du också alltid vända dig till juridiska institutionens IKP (internationella kontaktperson).

Intyg om engelskakunskaper finns att ladda ned när du är inloggad i SoleMove.

Hur väljer jag kurser?

Grundprincipen för ditt val av kurser är att de helt eller delvis inte får innehålla sådant som du redan läst inom ramen för juristprogrammet. Du diskuterar dina kursval med den internationella kontaktpersonen vid institutionen och ett Learning agreement ska upprättas före avresa.

Observera dock att förhandsbesked om vilka kurser du kan läsa under utbytet för att kunna tillgodräkna dig dem vid hemkomst inte får vara bindande och därför inte är ett beslut utan en rekommendation. Beslutet tas av examensenheten vid Umeå universitet vid ansökan om tillgodoräknande efter avslutade studier. Ett förhandsbesked från oss kan dock ses som en mycket stark indikation på hur kurserna kommer att kunna tillgodoräknas, då examensenheten med mycket få undantag följer våra rekommendationer.

Hur är jag försäkrad?

Du är försäkrad via Kammarkollegiets försäkring för utresande utbytesstudenter (Student UT).

Ett försäkringsintyg finns att ladda ned när du är inloggad i SoleMove.

Hur får jag bostad?

Många av våra partneruniversitet stöder de utbytesstudenter vi skickar till dem i deras sökande efter bostad. Hur det stödet ser ut och vilka regler som gäller skiljer sig från land till land och mellan universitet i samma land, så för att få reda på hur det fungerar på just det universitet du ska åka till måste du läsa den information de har på sin hemsida (oftast under rubrikerna Housing eller Accomodation) eller som de skickar till dig. Om du har svårt att hitta information om bostäder så bör du i första hand kontakta partneruniversitet. Om dina funderingar inte besvaras av dem, kontakta den internationella kontaktpersonen vid institutionen.

Kan jag få stipendium?

Om du får en utbytesplats inom Erasmus+ ansöker du om ett stipendium via International Office. Storleken på stipendiet varierar något men ligger på drygt 500 Euro i månaden. Man kan också ansöka om resebidrag. Om man har en funktionsnedsättning eller reser med sitt barn kan man ansöka om extra stipendium.

Den internationella kontaktpersonen vid din institution måste meddela International Office om att du har fått en utbytesplats. Därefter får du en inbjudan via e-post till Umeå universitetets Canvas-sida för Erasmusstipendier. På Canvas-sidan hittar du mer information om hur du skickar in din stipendieansökan. Din ansökan måste vara fullständig innan du börjar dina studier utomlands. För studier till Storbritannien utgår inget stipendium.

Inför hemresan och efter hemkomst

Vilka dokument behöver jag ha med mig hem?

Kontrollera villkoren i ditt stipendium så att du vet vilka dokument du behöver. Till exempel måste Erasmusstipendiater se till att få ett Erasmus Attendance Certificate. Ta också reda på om ditt original transcript of records skickas enbart till dig, till International Office (vanligast för centrala och fakultetsavtal), till institutionen eller till båda parter. Det är viktigt att du får ett originaldokument med betygen samt en förklaring till betygsskalan. Betygen översätts inte, utan du kommer att till ditt examensbevis få bifoga kopior av ditt utländska betygsdokument samt förklaring till betygsskalan när du söker arbete.

Det är också bra att ha kursplaner för de kurser du läst. Normalt behöver du dock inte bifoga dessa när du ansöker om tillgodoräknande, förutsatt att du läst de kurser som på förhand bedömts av institutionen.

Hur gör jag för att få kurserna tillgodoräknade?

När du fått ditt official transcript of records ansöker du om tillgodoräknande av de utländska kurserna. Mer information om tillgodoräknande. Tillgodoräknandet hanteras av Studentcentrum.

Inför examensansökan

Du ansöker om examen när alla kurser som ska ingå i examen är avklarade och du har fått beslut om dina tillgodoräknade utlandsstudier. Ansök om examen via länken som finns på examenssidan på studentwebben.

Om dina utlandsstudier gör att högskolepoängen i din juristexamen överstiger 270 hp och du avser använda din examen för att söka notarieanställning, behöver du meddela i examensansökan vilken tillgodoräknad kurs som endast delvis ska ingå i examen. I och med detta blir inte hela kursen till underlag för examen och räknas endast delvis med i meritvärderingen av Notariekansliet.

Exempel:

Du har fått tillgodoräkna tre kurser om 6 hp vardera men som ska användas i examen såsom 15 hp. Det betyder att examensbeviset kommer att innehålla kurser om 273 hp. För att Notariekansliet ska kunna härleda vart de överskjutande 3 hp kommer ifrån, kan detta framgå av en fotnot i examensbeviset. För att få denna fotnot i examensbeviset preciserar du i ansökan vilken kurs som har de överskjutande poängen.

Internationell kontaktperson vid Juridiska institutionen

Lilliann Danielsson
Utbildningssamordnare
E-post
E-post
Telefon
090-786 61 66
Sandra Johansson
Studieadministratör
E-post
E-post
Telefon
090-786 80 98

Kalender

Just nu har vi inga inplanerade aktiviteter. Vill du se kommande aktiviteter för hela universitetet? Gå till vår kalender.

Senast uppdaterad: 2024-11-18