"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Att formulera ett examensprojekt

Här sammanfattas vad du som student bör tänka på när du väljer och planerar ett exjobbsprojekt.

Att formulera ett examensprojekt

Ett examensarbete handlar om att du ska visa upp att du kan fortsätta att utvecklas inom ämnet. Det handlar inte om ett arbetsprov. Ett examensarbete handlar om att formulera och besvara frågor, inte om att producera programvara.

Syftet med examensarbetet

Din examen är reglerad av staten. Samtidigt som staten betalar din utbildning ställer den krav på oss som utbildningsgivare att du uppnått vissa mål i och med din examen. Examensarbetet är normalt den sista länken innan examen, därför påminner målet för examensarbetet till stor del med målen för din examen. Nedan finns målen som vi garanterar att du har uppnått när du är klar med ditt examensarbete. Alltså när du får betyget G. En nyckelfras man bör tänka på när man ska formulera ett projekt är följande.

"visa kunskap och fördjupning inom ett delområde i datavetenskap".

Detta mål syftar till att visa att du som datavetare kan sätta dig in i nya områden och inom området visa kunskap och göra kvalificerade bedömningar. Därmed visar du också att du kan fortsätta utvecklas inom ämnet. Arbetet du ska göra måste alltså vara något nytt i förhållande till de kurser du redan läst eller som finns på kandidatnivå.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter kursen skall studenten

  • visa kunskap och fördjupning inom ett delområde i datavetenskap, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, samt orientering i aktuella forskningsfrågor (FSR 1).

Färdighet och förmåga
Efter kursen skall studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer (FSR 2),
  • visa förmåga att med hög grad av självständighet identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar (FSR 3),
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar på ett strukturerat och ett för uppgiftens karaktär vedertaget sätt (FSR 4).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursen skall studenten

  • visa förmåga att inom ett delområde i datavetenskap göra bedömningar till eget och andras arbeten med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter (FSR 5),
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens (FSR 6).

Att formulera mål och metod

Ett projekt går ut på att besvara frågor. Vilken teknik är mest lämpad att lösa vårt problem? Hur förhåller sig dessa arbetssätt till andra liknande arbetssätt? Vilka fördelar och nackdelar finns det med vår design? Hur upplever användarna vårt gränssnitt? Att formulera frågor inför ett examensarbete går ut på att se vilka intressanta frågeställningar som vi vill ha besvarade ur ett datavetenskapligt perspektiv.

Med utgångspunkt ur dessa frågor formuleras mål för examensarbetet. Vilket problem ska lösas och vilka frågor vill man ha besvarade?

Utifrån våra mål, måste vi också bestämma hur dessa mål ska uppnås, dvs vilka metoder och metodik ska vi använda under arbetet. Hur vet du när du nått målen och frågorna är besvarade? Kan vi uppnå målen med vår metod?

Känns detta abstrakt och svårt? Det är det inte. Tänk konkret, men glöm inte budskapet. Vilka är frågorna och hur får du dem besvarade - mål och metod.

Frågor som bör besvaras i ett projektförslag

  • Vilket problem är det som skall lösas och vilka frågor vill man ha besvarade?
  • Vilka metoder ska användas?
    Alltså, hur tänker vi oss att uppnå våra mål. Det kan vara litteraturstudier, utvärderingar av testimplementationer, simuleringar, etc.
  • Vilka resurser finns för genomförandet?
    Detta är relaterat till metoden och inbegriper bl.a. handledare, arbetsplats, böcker, data, datorer och intervjupersoner.
  • Hur vet vi när målen är uppfyllda?
    Kan dessa kvantifieras så vi vet om vi uppnått ett resultat, oavsett om detta visar sig vara en framgång eller en återvändsgränd.
  • På vilket sätt är detta en fördjupning i förhållande till kurser du läst?
    Här inkluderas existerande kurser på kandidatexamensnivå. Exempelvis kan ett examensarbete inte handla om databaser om man inte läst den kursen.
  • Är det någon del av arbetet som kommer att vara hemligt?
    Notera vad som står på anmälningsblanketten. Detta ligger på företagets ansvar.

Om det är ett externt arbete, glöm inte att fylla i anmälningsblanketten!

Senast uppdaterad: 2021-12-02