Alla stöd kräver inte ansökan
Du behöver inte ansöka om stöd för att få exempelvis:
- Tillgång till inläst kurslitteratur.
Kontakta läs- och skrivstöd på Universitetsbiblioteket. - Undertextad inspelad föreläsning. Kontakta utbildningen i god tid innan. Använd kontaktformuläret eller meddela kontaktpersonen som anges på utbildningens webbsida.
Här finns fler tips på stöd som du har tillgång till utan beslut om stöd för funktionsnedsättning.
1. Innan du ansöker
Vad krävs för att du ska beviljas och rekommenderas stöd?
- Att du är antagen och har tackat ja till utbildning vid Umeå universitet.
- Att du ha en varaktig funktionsnedsättning.
- Att du har intyg som styrker din funktionsnedsättning (se mer om intyg under rubriken Ansök om stöd längre ner på sidan).
Exempel på varaktiga funktionsnedsättningar kan vara:
- dyslexi
- neuropsykiatriska variationer som adhd och autism
- nedsatt rörelseförmåga
- psykisk ohälsa
- syn- eller hörselnedsättning
- andra varaktiga funktionsnedsättningar.
Om du har en tillfällig skada eller sjukdom har du inte rätt till stödet som beskrivs på de här sidorna.
När kan du ansöka?
Det finns ingen sista ansökningsdag eller särskilda ansökningsperioder, men ju tidigare du skickar in din ansökan, ju tidigare i utbildningen kan du få stöd.
Vi rekommenderar att du ansöker när du har antagits och tackat ja till utbildningen. Om du redan börjat dina studier bör du ansöka så fort som möjligt.
Om du har en grav synnedsättning, behöver tolk eller anpassningar av lokaler bör du ansöka redan i samband med att du söker utbildningen. Du behöver då inte vänta på antagningsbeskedet.
Kriterier för intyget
Intyget ska vara utfärdat av legitimerad sjukvårdspersonal som exempelvis läkare, psykolog, audionom eller dyslexiutredare. Vi godtar även utdrag ur journal från 1177 där diagnos eller funktionsnedsättning framgår.
I intyget ska det stå:
- ditt namn och personnummer
- datum för intygets utfärdande
- bedömning av den som utfärdat intyget
- intygsgivarens namn, befattning och kontaktuppgifter i tjänsten.
För att bedöma varaktigheten i funktionsnedsättningen kan det i vissa fall krävas att det framgår hur länge funktionsnedsättningen förväntas bestå och hur länge du haft funktionsnedsättningen eller sjukvårdskontakt.
I vissa fall kan det också krävas att det av intyget framgår en beskrivning av din funktionsnedsättning och hur den påverkar dig.
Intygsgivaren är välkommen att kontakta oss om hen är osäker på vad som ska framgå i intyget.
Tänk på att intyg och andra känsliga uppgifter ska skickas till oss via Nais, som har en säker inloggning.
Om du inte har giltigt intyg
Gå vidare så här om du:
- Inte har gjort en utredning:
Vänd dig till din hälsocentral eller 1177 Vårdguiden för att få mer information om hur du ska gå tillväga. - Har en tillfällig skada eller sjukdom:
Vänd dig till din institution och fråga om du kan få anpassningar utifrån dina behov.
2. Ansök
Ansök om stöd
Kom ihåg att:
- Bifoga intyg som styrker din funktionsnedsättning
- Beskriva hur du tror att din funktionsnedsättning kommer att påverka dina studier.
Om du behöver hjälp med din ansökan kontaktar du Infocenter.
Ansök om stöd via systemet Nais
3. När din ansökan är inskickad
Din ansökan granskas
Samordnare vid Riktat studentstöd granskar och beslutar om du kan beviljas och rekommenderas riktat stöd eller inte. Förväntad handläggningstid är normalt inom 60 dagar, men kan variera under året beroende på hur många ansökningar som kommit in.
Om din ansökan är bristfällig på något sätt, får du en begäran om att komplettera den.
Om du inte uppfyller kriterierna för riktat pedagogiskt stöd får du meddelande om avslag.
Stöd utifrån dina behov
Du har möjlighet att boka ett samtal för att kunna anpassa stöden så nära dina behov som möjligt. Du och samordnaren pratar då om ditt behov av stöd i olika studiesituationer. Du väljer om du vill ha samtal i själva ansökningsformuläret.
Om du väljer att inte boka samtal baseras ditt besked på det som framkommer i din ansökan och på de stöd Umeå universitet kan erbjuda. Därför är det bra om du – i din ansökan – tydligt beskriver hur du tror att din funktionsnedsättning kommer påverka din studiesituation.
Om du behöver göra ändringar i beskedet
Kontakta din samordnare om du märker att stödet inte fungerar eller är otillräckligt.
4. När beslutet är klart
Ta del av beskedet och stöden
Din samordnare meddelar dig när beskedet om beslut om stöd och rekommendationer om anpassningar är klart.
Du går vidare genom att:
- logga in i Nais och ta del av beskedet.
Logga in i Nais - meddela kontaktpersonen för studenter med funktionsnedsättningar på din utbildning om beskedet och få information om vilka rutiner som gäller för dig.
Hitta din kontaktperson - läsa om vad stöden innebär och hur du får tillgång till dem.
Läs mer om de olika stöden
Om du inte får det stöd du tycker att du borde få
Om du inte får det stöd du behöver i dina studier, kan du överklaga beslutet. Överklagandet måste vara skriftligt och skickas till Registraturen vid Umeå universitet inom tre veckor från att du fick beslutet.
Regler om riktat stöd till studenter med funktionsnedsättning
I en handläggningsordning beskrivs processen för att ansöka om och få beslut och rekommendation om stöd, samt universitetets interna ansvarsfördelning för stöd- och anpassningsåtgärder till studenter med funktionsnedsättning. Läs Handläggningsordning för stöd till studenter med funktionsnedsättning
Under Utbildning på grundnivå och avancerad nivå i universitetets regelverk finns också andra relevanta styrdokument för dig som har en funktionsnedsättning. Läs mer i universitetets regelverk