Navigerat till

UMU-id – ditt användarkonto

Som student vid Umeå universitet behöver du ett användarkonto – ett så kallat UMU-id. Du använder ditt UMU-id för att komma åt universitetets digitala tjänster som exempelvis trådlöst nätverk, lärplattformar och för att kunna logga in och se ditt schema. Du kan aktivera ditt UMU-id ungefär en vecka innan terminsstart.


Så får du tillgång till ditt UMU-id

För att få tillgång till ditt UMU-id behöver du själv gå igenom vår aktiveringsguide. Det kan du göra ungefär en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

Det är bara du som är ny student som behöver aktivera ditt UMU-id – det är sedan aktivt under hela din studietid.

Du kan aktivera ditt UMU-id på följande sätt:

  • Via BankID
  • Via Antagning.se
  • Via EduID
  • Via Freja eID
  • Med en aktiveringskod.

Välj metod för att aktivera ditt konto i Aktiveringsguiden.

Du som är utbytesstudent

Om du är antagen som utbytesstudent vid Umeå universitet får du information om hur du ska aktivera ditt användarkonto när du kommer till Umeå.

Glömt lösenord eller användarnamn

För att kunna återställa ditt lösenord eller bli påmind om ditt användarnamn behöver du verifiera dig genom att antingen logga in via Antagning.se eller EduID. Om du inte har ett svenskt personnummer behöver du kontakta Servicedesk.

Återställ lösenord eller hitta ditt användarnamn.

Kontakta Servicedesk.

Bra att veta om ditt UMU-id

Vad du får göra med ditt användarkonto

När du aktiverar ditt konto godkänner du villkoren för hur du får använda ditt användarkonto.

Regel för Umeå universitets användning av IT-resurser.

Därför behöver du ett UMU-id

Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett UMU-id. Ditt UMU-id är ett slags användarkonto eller digital identitet vid universitetet som du använder för att logga in på universitetets digitala tjänster.

Ditt UMU-id ger dig tillgång till:

  • en personlig e-postadress via Microsoft 365
  • olika program och IT-verktyg
  • Microsoft 365 med program som Excel, Powerpoint, Teams och mer som också kan laddas ner gratis till din dator
  • universitets trådlösa nätverk
  • lärplattformen Canvas
  • information om och tjänster för dina studier som till exempel anmälan till kurser
  • anmälan till tentamen
  • tjänst för att skapa och beställa studieintyg
  • examensansökan.

Du behöver också ditt UMU-id för att kunna skaffa UMU-kortet. UMU-kortet fungerar som ett inpasseringskort och som lånekort vid biblioteket och du använder det även för utskrifter och kopiering.

Läs mer om UMU-kortet.

Läs mer om e-post och programvaror som studenter har tillgång till.

Se till att du har rätt tillitsnivå

För att säkerställa den digitala tryggheten hos alla studenter vid Umeå universitet finns det olika typer av förebyggande åtgärder, en sådan är så kallade ”tillitsnivåer”. Här beskrivs vad det är och hur det fungerar för dig som är student.

Tillitsnivå (även kallat "SWAMID Assurance level") är ett mått på tillit, alltså hur väl vi vet vem som står bakom ett konto. Det handlar om att säkerställa att det är just du som loggar in på ditt konto och inte någon annan.

Rätt tillitsnivå skapar trygghet

Umeå universitet har idag två nivåer på tillitsnivå: Nivå 1 (SWAMID AL1) och Nivå 2 (SWAMID AL2).

  • Nivå 1 (AL1) innebär att användaren till ett konto inte har legitimerat sig. Detta kommer efter införandet att innebära vissa restriktioner för användaren som då inte kommer att kunna logga in överallt.
  • Nivå 2 (AL2) innebär att användaren till ett konto har legitimerat sig med exempelvis Bank-id eller Freja eID+ och då är bekräftad som rätt användare.

Idag finns det olika digitala tjänster som kräver att man bekräftar sin identitet för att kunna logga in och framöver kommer fler tjänster att kräva att användare har den högre tillitsnivån. 

Läs guiden för att själv kunna se och anpassa sin tillitsnivå: Visa och höj din tillitsnivå – Manual (umu.se)

Installera MFA för säkrare inloggning

För att höja säkerheten vid inloggning i de system du använder vid Umeå universitet uppmanas alla studenter att addera ett extra skyddslager. Förutom ditt användarnamn och lösenord kan du med hjälp av multifaktorautentisering, MFA, tillföra ytterligare ett sätt att bekräfta din identitet och på så sätt hindra att obehöriga får åtkomst till dina konton.

Så aktiverar du MFA

Följ stegen i manualen för att aktivera MFA. Kontakta ITS Servicedesk om du upplever problem.

Manual för att aktivera MFA.

Vad är MFA och varför behövs det?

MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, ger ett extra skyddslager vid inloggning i Umeå universitets olika system och digitala tjänster. Efter att du har aktiverat MFA kan du bekräfta din identitet via appen Microsoft Authenticator när du loggar in i exempelvis Microsoft 365.

Fördelen med MFA är att ditt konto får en högre nivå av säkerhet. Det blir svårare för utomstående att kunna logga in och komma åt din information eftersom det skulle kräva åtkomst till både ditt UMU-id, lösenord och mobila enhet. 

UMU-id när du slutar som student

När du slutar som student vid Umeå universitet behåller du ditt UMU-id som användarkonto i två år innan det inaktiveras. Under denna tid har du fortfarande tillgång till:

  • ditt UMU-id
  • Umeå universitetets resurser, ex. Universitetsbibliotekets e-resurser
  • din e-post kopplat till Umeå universitet
  • appar i Microsoft 365 (ex Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard, Forms).

När två år har gått efter avslutade studier inaktiveras ditt UMU-id och då kan du inte längre logga in för att nå universitetets resurser, använda din studentmejl eller nyttja vissa av universitetsbibliotekets tjänster.

Du meddelas via e-post ca en månad innan ditt konto inaktiveras. Din data sparas 30 dagar efter att användarkontot har inaktiverats. Det gäller e-postmeddelanden och dokument som du har sparat i din personliga OneDrive.

Om du efter studietiden blir anställd eller anknuten vid Umeå universitet behåller du ditt UMU-id och enbart student-accesserna försvinner.

 

Kontakta oss om du har frågor

Infocenters informationsdisk med två medarbetare bakom varsin dator.

Kontakta Infocenter

Kontakta Infocenter för frågor om intyg och tidigare studier.

Symboler på olika kontaktvägar såsom mejl och mobil.

Kontakta Servicedesk

Kontakta Servicedesk för IT-relaterade frågor, till exempel om e-post och programvaror.

Ikon på uppslagen bok.

Kontakta Universitetsbiblioteket

Kontakta Universitetsbiblioteket för frågor om e-resurser och bibliotekets grupprum.

Senast uppdaterad: 2025-01-17

Ett par händer som skriver på en bärbar dator.

IT-support

Kontakta ITS Servicedesk för hjälp med dina IT-relaterade frågor.

Två kvinnor leder varsin cykel och samtalar.

Ny student

Allt du behöver ha koll på och göra i samband med terminsstart.

Symboler på olika kontakvägar.

Vanliga frågor och svar

Om antagning, välkomstbrev, användarkontot UMU-id, med mera.