Navigerat till

Zoom

Zoom är ett verktyg som ofta används för undervisning på nätet. Som student kan du också använda Zoom för att träffa dina studiekamrater digitalt. Du kan både vara deltagare och värd för ett möte. Det här är en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du loggar in med ditt UMU-id.


Instruktioner

Skapa konto och logga in

Logga in i Zoom genom att följa dessa steg:

  1. Gå till http://zoom.umu.se/.
  2. Välj "Sign in with SSO" och logga in med ditt UMU-id.

Stödmaterial:

Ladda hem och installera Zoom (Windows)

Ladda hem och installera Zoom (Mac OS)

Anslut till ett möte

Klicka på den möteslänk du har fått i din inbjudan. I inbjudan står det vanligtvis vem som är mötesvärd och vilken tid mötet är.

Om det är första gången du ska vara med på ett möte kan du läsa mer under rubriken "Skapa konto och logga in". 

Stödmaterial:

Anslut till ett Zoom-möte

Skapa ett nytt möte

Du kan skapa ett direktmöte, ett schemalagt möte eller ett återkommande möte via Zoom-appen som du har laddat ner på datorn eller genom att logga in på zoom.umu.se och gå till "My account" och därefter "Meetings".

När du är inloggad med ditt Umu-id kan du hålla möten som är längre än 40 minuter.

Stödmaterial:

Schemalägg ett möte

Skapa ett återkommande möte

Skapa ett direktmöte

Bjuda in deltagare

Du kan bjuda in deltagare via en länk eller direkt från ditt mötesrum. Möteslänken kan du till exempel skicka via e-post eller publicera i en lärplattform.

Stödmaterial:

Alternativ för att bjuda in mötesdeltagare

Navigera i ett Zoom-möte

Väl inne i ett Zoom-möte kan du till exempel redigera dina ljud- och bildinställningar, chatta samt dela skärm, filer och länkar.

Stödmaterial:

Ljud- och videoinställningar i ett Zoom-möte

Om chatten (instruktion på engelska)

Dela filer i chatten (instruktion på engelska)

Spela in mitt möte och publicera inspelningen

Det är möjligt att spela in ett möte, spara inspelningen lokalt på dator och ladda upp den i lärplattformen via UMU Play. Tänk på att informera övriga mötesdeltagare om att du kommer att spela in och hur du tänker använda inspelningen.

Stödmaterial:

Spela in ett Zoom-möte

Hantera mina deltagare

Som mötesvärd (vilket ofta är den som skapat mötet) eller medvärd (co-host) har du tillgång till fler kontroller än övriga deltagare. Du kan till exempel ge någon behörighet att tala om de räcker upp handen.

Stödmaterial:

Hantera deltagare i Zoom

Skapa grupper (så kallade "breakout rooms")

Du kan dela in dina mötesdeltagare i grupper under pågående möte för att till exempel diskutera i bikupor. Dessa kallas "breakout rooms".

Stödmaterial:

Skapa och hantera breakout rooms

Visa en whiteboard

Du kan dela en whiteboard med "Share screen" för att tillsammans med dina deltagare rita eller skriva fram något.

Stödmaterial:

Använd en whiteboard för att göra noteringar och anteckningar (instruktion på engelska)

Skapa interaktivitet genom en omröstning

Det finns en inbyggd funktion för omröstningar som heter "polls". Om funktionen inte är synlig i ditt möte, kan du behöva aktivera den. Det gör du under "Meeting settings".

Stödmaterial:

Skapa omröstningar i dina Zoom-möten

 

Mer material och manualer

Hitta alla manualer som Umeå universitet har för Zoom

Fler manualer och filmer hittar du i Zooms Help Center. Zooms egna manualer är på engelska.

Senast uppdaterad: 2024-08-29

Lär dig mer om

Dator och mobiltelefon som symboliserar kommunikation.

E-post och Microsoft 365

Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft 365 under din studietid.

En person i förgrunden sitter vid en dator med ett Teams-möte igång.

Teams för grupparbeten

Kommunicera och jobba med ert grupparbete i Teams, som alla studenter har tillgång till.

Ikon av en instruktionsbok.

Manual

Innan du kontaktar Servicedesk kan du själv söka efter instruktioner och hjälp i Manual.