Instruktioner
Skapa konto och logga in
Logga in i Zoom genom att följa dessa steg:
- Gå till http://zoom.umu.se/.
- Välj "Sign in with SSO" och logga in med ditt UMU-id.
Stödmaterial:
Ladda hem och installera Zoom (Windows)
Ladda hem och installera Zoom (Mac OS)
Anslut till ett möte
Klicka på den möteslänk du har fått i din inbjudan. I inbjudan står det vanligtvis vem som är mötesvärd och vilken tid mötet är.
Om det är första gången du ska vara med på ett möte kan du läsa mer under rubriken "Skapa konto och logga in".
Stödmaterial:
Skapa ett nytt möte
Du kan skapa ett direktmöte, ett schemalagt möte eller ett återkommande möte via Zoom-appen som du har laddat ner på datorn eller genom att logga in på zoom.umu.se och gå till "My account" och därefter "Meetings".
När du är inloggad med ditt Umu-id kan du hålla möten som är längre än 40 minuter.
Stödmaterial:
Bjuda in deltagare
Du kan bjuda in deltagare via en länk eller direkt från ditt mötesrum. Möteslänken kan du till exempel skicka via e-post eller publicera i en lärplattform.
Stödmaterial:
Alternativ för att bjuda in mötesdeltagare
Navigera i ett Zoom-möte
Väl inne i ett Zoom-möte kan du till exempel redigera dina ljud- och bildinställningar, chatta samt dela skärm, filer och länkar.
Stödmaterial:
Ljud- och videoinställningar i ett Zoom-möte
Om chatten (instruktion på engelska)
Dela filer i chatten (instruktion på engelska)
Spela in mitt möte och publicera inspelningen
Det är möjligt att spela in ett möte, spara inspelningen lokalt på dator och ladda upp den i lärplattformen via UMU Play. Tänk på att informera övriga mötesdeltagare om att du kommer att spela in och hur du tänker använda inspelningen.
Stödmaterial:
Hantera mina deltagare
Som mötesvärd (vilket ofta är den som skapat mötet) eller medvärd (co-host) har du tillgång till fler kontroller än övriga deltagare. Du kan till exempel ge någon behörighet att tala om de räcker upp handen.
Stödmaterial:
Skapa grupper (så kallade "breakout rooms")
Du kan dela in dina mötesdeltagare i grupper under pågående möte för att till exempel diskutera i bikupor. Dessa kallas "breakout rooms".
Stödmaterial:
Skapa och hantera breakout rooms
Visa en whiteboard
Du kan dela en whiteboard med "Share screen" för att tillsammans med dina deltagare rita eller skriva fram något.
Stödmaterial:
Använd en whiteboard för att göra noteringar och anteckningar (instruktion på engelska)
Skapa interaktivitet genom en omröstning
Det finns en inbyggd funktion för omröstningar som heter "polls". Om funktionen inte är synlig i ditt möte, kan du behöva aktivera den. Det gör du under "Meeting settings".
Stödmaterial:
Skapa omröstningar i dina Zoom-möten
Mer material och manualer
Hitta alla manualer som Umeå universitet har för Zoom
Fler manualer och filmer hittar du i Zooms Help Center. Zooms egna manualer är på engelska.