Navigerat till

IT-support

På denna sida hittar du som är student vid Umeå universitet information om vart du ska vända dig när du behöver IT-support. Innan du vänder dig till oss, kolla gärna på webbplatsen Manual om det finns en manual för ditt problem eller din fråga.


Från och med den 10 juni måste du ha MFA 

Umeå universitet höjer säkerheten för att minska risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto.

Från och med den 10 juni måste du som student ha aktiverat multifaktorautentisering (MFA) för att kunna logga in i olika system, exempelvis Canvas och Studentwebben.  

Här finns en manual för att aktivera MFA.

Du som inte har bytt ditt lösenord för UMU-id efter 7 maj 2024 måste göra detta innan du kan aktivera MFA. Behöver du hjälp eller har frågor om MFA, kontakta ITS Servicedesk.

Här hittar du driftsinformation och självhjälp:

En uppslagen instruktionsbok.

Självhjälp i Manual

Innan du kontaktar Servicedesk kan du själv söka efter instruktioner och hjälp i Manual.

Blått tumavtryck mot svart bakgrund.

Byta eller glömt lösenord

Har du glömt ditt lösenord eller behöver byta ut det? Använd då vårt administrationsverktyg.

Två pratbubblor med ett frågetecken.

Driftsinformation

Kan ditt problem bero på en pågående driftstörning? Kolla gärna driftsinformationsbloggen.

Öppettider hos ITS Servicedesk

Vi besvarar dina frågor under vardagar kl. 8.30 - 16.00.

Du kan kontakta oss genom kontaktformuläret till Servicedesk, ringa oss, eller komma på drop-in i Infocenter, Universum.

Telefonnummer: 090-786 63 00.

Kontakta ITS Servicedesk

Senast uppdaterad: 2025-01-08