Vilka beslut kan jag överklaga, och vart?
Du kan bara överklaga beslut som innebär att du är den som påverkas. Du kan alltså inte överklaga beslut åt någon annan.
Beslut som du kan överklaga ska ha en så kallad överklagandehänvisning som bilaga i beslutet. Överklagandehänvisningen beskriver hur du ska göra för att överklaga.
De vanligaste instanserna dit du kan överklaga beslut som rör din utbildning är Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH) och förvaltningsrätten.
Beslut som kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH)
Här är några exempel på beslut som du kan överklaga till ÖNH:
- beslut om behörighetskrav för att antas till en utbildning
- beslut om tillgodoräknande av utbildning eller yrkesverksamhet
- beslut att avslå en begäran om befrielse från ett utbildningsmoment
- beslut att avslå begäran om examensbevis eller kursbevis
- beslut att inte bevilja anstånd med att påbörja utbildning
- beslut att inte bevilja någon att få fortsätta sina studier efter studieuppehåll
- beslut om utbildning som innebär att en person med en funktionsnedsättning missgynnas på sätt som avses i diskrimineringslagen.
Beslut som kan överklagas till förvaltningsrätten
Vissa slags beslut kan du överlaga till förvaltningsrätten, framför allt:
- beslut om disciplinär åtgärd på grund av förseelse
- beslut om avskiljande från utbildning.
När du ska överklaga
Vad ska överklagandet innehålla?
I överklagan ska du ange:
- vilket beslut som överklagas (inklusive ärendenummer, om beslutet har ett sådant)
- vilken dag du tog del av beslutet
- varför du tycker att beslutet är felaktigt och hur du tycker beslutet bör ändras
- ditt namn och personnummer
- din postadress, e-postadress och ditt telefonnummer.
För ansökan om examen eller tillgodoräknande:
Observera att beslutet du vill överklaga har baserats på de underlag som fanns i ditt ärende när beslutet fattades. Om du vill lägga till nya dokument eller fler meriter skickar du in en ny ansökan istället för att överklaga. I din nya ansökan anger du alla meriter och bifogar de dokument som du vill att ansökan ska baseras på.
Överklaga i rätt tid
Din överklagan ska ha kommit in till Umeå universitet inom tre veckor från den dag då du fick ta del av beslutet. Om överklagandet kommer in senare kommer det inte att prövas.
Vart ska överklagandet skickas?
Skicka din överklagan med e-post till registrator@umu.se eller med vanlig post till:
Umeå universitet
Registratur och arkiv
901 87 Umeå
Hur behandlas överklagandet?
Universitetet prövar först om din överklagan kommit in i rätt tid. Överklaganden som har kommit in för sent avvisas.
Om överklagandet har inkommit i rätt tid gör universitetet en bedömning av om beslutet behöver omprövas. Ifall universitetet gör en omprövning och ändrar beslutet så kommer du att få ett skriftligt besked om det. Oavsett om universitetet ändrar sitt beslut eller inte så skickas din överklagan därefter vidare till berörd överinstans som övertar handläggningen av ärendet.
Till överinstansen skickar universitetet med en kopia av beslutet som du har överklagat och alla dokument som har kommit in i ditt ärende. När överklagandenämnden har fattat sitt beslut skickar de beslutet till dig.
Här kan du läsa om hur Överklagandenämnden för högskolan hanterar överklaganden.