Klagomål kan gälla betygssättning, bemötande, handledning, kvalitet på utbildningen, handläggningstider och dylikt. En utgångspunkt när man har ett klagomål är att det i första hand bör hanteras och lösas så nära dess källa som möjligt för att möjliggöra för universitetet att snabbt rätta till misstag och/eller felhanteringar alternativt reda ut missförstånd.
Så här lämnar du synpunkter eller klagomål
Om du vill framföra synpunkter gällande kurs eller program, utan att få individuell återkoppling kan du lämna synpunkter via de anonyma kurs- och programvärderingar som regelbundet genomförs inom respektive kurs och program.
Om du vill lämna synpunkter och få individuell återkoppling är det inledningsvis bra att ta reda på vad som gäller - vilka rättigheter och skyldigheter både du som student och universitetet har. I kursplanen eller utbildningsplanen finns beskrivet vad som gäller för din aktuella utbildning. Hitta din kurs- eller utbildningsplan
Umeå universitets regelverk gäller till exempel utbildningsfrågor, arbetsmiljöfrågor och studentstöd. Hitta aktuella styrdokument i universitetets regelverk
Du kan också kontakta din studentkår för stöttning eller vägledning. Läs om studentkårernas roll
Börja alltid med att söka en lösning hos den det berör. Det innebär oftast att du kontaktar din lärare på utbildningen men det kan också vara en person som har ett övergripande ansvarsområde, till exempel kursansvarig, programansvarig, studievägledare eller studierektor.
Om du inte vet vem du ska kontakta kan du skriva din fråga eller synpunkt i universitetets kontaktformulär på webben. Du kan också besöka Infocenter i Universum, så får du hjälp. Kontakta Infocenter
Se särskilda sidor gällande trakasserier, sexuella trakasserier eller kränkningar och disciplinärenden.
Om du inte blir nöjd
Vissa beslut kan man överklaga till en högre instans. På sidan om överklagan kan du läsa mer om det. Där hittar du också universitetets handläggningsordning för överklaganden som innehåller ännu mer information.
Om du fortfarande inte är nöjd med universitetets hantering så kan du vända dig till någon av högskolans tillsynsmyndigheter. Se särskilt:
Studentkåren hjälper dig
Du kan alltid vända dig till din studentkår för stöd och hjälp med ditt klagomålsärende. Studentkårerna vid Umeå universitet företräder studenter inom sina respektive ansvarsområden. Där finns bland annat studentombud och studerandearbetsmiljöombud som stöd för alla studenter, även för den som inte är medlem i en studentkår.
Information om studentkårerna och deras olika ansvarsområden