Vid Institutionen för språkstudier erbjuder vi utbildning på forskarnivå i de moderna språkens litteratur, pedagogiskt arbete, samiska studier, språkdidaktik, samt språkvetenskap. Vi utbildar och forskar inom lingvistik, svenska/nordiska språk, moderna språk och litteraturer (engelska, finska, franska, ryska, spanska, tyska), samiska studier (språk och kultur), språkdidaktik och pedagogiskt arbete med inriktning mot språk och lärande.
Forskarutbildningen omfattar fyra helårsstudier och består av en kursdel och en avhandlingsdel.
Utbildningen ger doktoranden
fördjupade kunskaper och ingående träning i forskningsmetodik.
goda insikter i centrala problemställningar och teorier inom det aktuella forskningsområdet samt hur de praktiskt tillämpas.
en bred orientering om utvecklingen inom respektive forskarutbildningsämne.
förmåga att planera och formulera vetenskapliga texter på ett kritiskt och självständigt sätt.
träning i att i olika situationer kunna förmedla sina forskningsresultat, både nationellt och internationellt.
Varje doktorand har minst två handledare. Du kan läsa mer om våra handledare och deras forskningsintressen här: Handledare
Exempel på doktorandprojekt
Doktorandernas arbete är en viktig del av vår forskningsverksamhet och vi har för närvarande flera spännande doktorandprojekt inom en rad olika ämnesområden.
Språkdidaktik och pedagogiskt arbete
flerspråkighet och literacitet
språkbedömning i förskoleklass
andraspråksinlärning och vokabulär
engelskundervisning för nyanlända
kursplaner för minoritetsspråk.
Samiska studier
resiliens och bosättar-koloniala formeringar
urfolkspolitik och arktiska relationer
samiska barns upplevelse i ryska skolor.
Språkvetenskap
othering i isländska sagor
ryska gerundier
kognitiv lingvistik och yttre rymden
aspekt och eventperception
svensk medierepresentation av HIV/AIDS
språkpolicy och språkplanering för både samiska och meänkieli.
Moderna språkens litteratur
skildringar av ätstörningar i samtida litteratur
F. Scott Fitzgeralds noveller
pojkskap och vildhet i ungdomsböcker
arktis i litteratur.
Forskarskolor
Alla doktorander tillhör minst en forskarskola vilka erbjuder ett urval kurser avsedda att utveckla deltagarnas yrkesmässiga och individuella färdigheter, liksom generiska kompetenser.
DASH introducerar digitala metoder ur ett kritiskt humanistiskt och samhällsvetenskapligt perspektiv.
Att söka och antas som doktorand
Antagning
Behörig att antas till utbildning på forskarnivå är den som uppfyller villkoren för behörighet (se resp. huvudområdes studieplan via länk nedan) samt bedöms ha förmåga i övrigt som behövs för att genomgå utbildningen. En antagen doktorand har studiefinansiering under hela perioden genom en doktorandanställning. Doktorandtjänster utannonseras i normalfallet vartannat år här:
Innehavare av doktorandtjänst ska främst ägna sig åt egen utbildning på forskarnivå. Anställning som doktorand ges för den tid som bedöms nödvändig för slutförande av forskarstudierna på normal studietid, vilket motsvarar en forskarutbildning på heltid i fyra år. I ett första skede omfattar anställningen ett år, varpå den förnyas med högst två år i taget under förutsättning att den individuella studieplanen följs. En doktorand kan i begränsad omfattning arbeta med utbildning och administrativt arbete motsvarande högst tjugo procent av full arbetstid. Anställningstiden kan som en följd av detta förlängas till högst fem år. Lönen följer Umeå universitets doktorandavtal.
Regler, riktlinjer och policydokument
Studieplanen är ett viktigt styrdokument för utbildningen på forskarnivå. Det finns även riktlinjer och policydokument på central nivå. "Regler för utbildning på forskarnivå vid Umeå universitet" beskriver bland annat regler kring handledning, disputation och vad som händer vid eventuell sjukdom under doktorandtiden. Utöver dessa finns även fler universitetsgemensamma regler för forskarutbildningen. De återfinns på sidan Regelverk. Humanistiska fakultetens doktorandhandbok kan ge svar på en mängd frågor.