Nicky Lindecrantz är bosatt i Italien sedan tjugo år. Hon skriver sitt examensarbete i italienska och har siktet inställt på att bli lärare i engelska i Italien.
BildPrivat
Hur kommer det sig att det blev just engelska och italienska som du valde som dina språkämnen?
– Jag vill bli lärare i engelska här i Italien och då behöver jag en masterexamen i engelska. Italienskan har jag läst mer för att det är roligt. Jag talade och skrev italienska bra redan innan då jag bor och arbetar här i Italien, men akademiska studier i språket har gett mig en helt annan förståelse för språket. I kurserna ingår även realia och litteratur som varit spännande att få lära sig.
Vad är det med läraryrket som lockar dig?
– Det var när mina barn började skolan här i Italien som jag insåg att en del lärare har bristfälliga kunskaper i att tala engelska. Då kände jag att jag skulle tycka det vore roligt att få bli lärare i engelska eftersom jag talar engelska flytande.
Du har läst italienska och gör just nu ditt examensarbete för en kandidatexamen. Vad är ditt mål med dina studier i italienska?
– Det är för att det är roligt som jag läser det, men en kandidatexamen i italienska kommer också att ge mig en slags ett berättigande när jag så småningom blir behörig lärare och börjar undervisa i engelska här i Italien.
Vad har varit roligast med dina studier i italienska vid Umeå universitet?
– Litteratur och uppsatsskrivande. Jag har haft fantastiska lärare som verkligen gjort det roligt att läsa – till och med grammatiken!
Hur har det fungerat att plugga på distans?
– Det har fungerat jättebra. Jag har kunnat kombinera studierna med arbete och ansvar för familjen. Vi har haft möten via Zoom då jag lärt känna både lärarna och klasskamraterna. Flera av klasskamraterna har blivit goda vänner som jag håller kontakten med även efter kursens slut. När jag inte kunnat delat i möten på Zoom har lärarna varit flexibla och vi har kunnat lösa det på andra sätt.