Umeå universitet byter lärplattform - det här händer i projektet
REPORTAGE
Införandeprojektet av Canvas som ny lärplattform vid Umeå universitet är i full gång. Karl Idberger, UPL, är projektledare för införandeprojektet. Karl och Julia Lundmark Weinz, förvaltningsledare vid UPL, berättar om vad som händer i projektet just nu.
Text: Hanna Karlsson
Vad händer just nu i Canvasprojektet
Karl berättar att sedan rektor fattade beslutet att Canvas ska bli ny lärplattform vid Umeå universitet har projektet arbetat med att planera verksamheten med verkstäder, tekniska införanden och supportorganisationen.
Just nu så har vi planerat in utbildningstillfällen under våren och hösten och vi sitter och planerar innehållet för de verkstäderna
Innan jul gick vi ut med att alla institutioner kunde anmäla intresse för att delta i en pilot, säger Julia. Intresset var stort och till slut blev det femton kurser som får möjlighet att logga in i Canvas lite tidigare under våren.
Syftet med piloten är att få att testa Canvas i skarpt läge för första gången och få feedback på det utbildningspaket vi tagit fram
Projektet bygger upp en resurs online med manualer, filmer och guider som lärarna kan komma åt via Canvas, fortsätter Karl. ITS gör en kursadministration så att det ska bli enkelt att lägga till lärare och studenter. Vi integrerar också flera olika typer av system som Urkund och Umu Play.
Det kommer att finnas flera olika möjligheter till utbildning i Canvas, berättar Julia. Till att börja med kan alla institutioner och enheter boka in sig på ett tillfälle där vi i projektet kommer ut till dem och ger en grundläggande introduktion till lärplattformen. Skicka önskemål om tidpunkt till projektets e-post för att boka in en introduktion.
Det kommer att finnas verkstäder som intresserade kan anmäla sig till där man tar med sig sin dator och jobbar med praktiskt med Canvas. Löpande kommer projektet att annonsera ut drop-in verksamhet dit man kan komma om man har specifika frågor eller problem för att få support på plats. För supportfrågor finns självklart också den ordinarie supporten i Servicedesk.