Namn: Johan Rydberg, universitetslektor i miljövetenskap
Hur tycker du annars att det funkar att undervisa på distans?
– Det har ju både för- och nackdelar. I början var jag mest orolig för att tekniken skulle strula, men det har funkat otroligt bra. Och i små grupper funkar det också väldigt bra att undervisa, som när studenter ska handledas eller vid mindre seminarier, där du kan få studenterna att vara aktiva. När du föreläser till större grupper är det svårare att få någon respons från studenterna, att få dem att vara med, och det är ju utmaningen vid exkursioner också. Studenterna säger också själva att det är lite svårt att tagga till ordentligt på distans, att det är lättare att tappa fokus.
– Sen vet jag inte riktigt vad det beror på, men jag tycker att jag hinner gå igenom mindre material när jag föreläser via Zoom. Det är rätt konstigt, för jag får ju inte lika många frågor, så jag borde ju vara mer effektiv, men det är väl att jag pratar iväg på nåt sätt. Så det är ju också bra, även vid exkursioner, att du verkligen vet vad du vill säga, och har nån form av manus.
– En klar fördel annars är ju att du tar bort all ställtid. Du kan göra korta saker mycket effektivare. Du öppnar kanske upp ett Zoom-möte där studenterna kan ställa frågor, och är det inga frågor så tar det nästan ingen tid alls jämfört om vi skulle ha samlats nånstans. Och det är nog nånting som jag kommer att använda även i fortsättningen.
Har du några särskilda tips till andra lärare?
– Ja, att köra kortare pass med fler frågor och frågestunder, och använda små gruppdiskussionsrum så att studenterna inte bara måste sitta och lyssna, för det är väldigt tröttande i längden.
– Jag har också kört allting live och inte spelat in nåt, för jag har hört från andra att då har du inga studenter under själva föreläsningen, utan då tittar de nån annan gång. Och för min typ av föreläsning, när de måste vara aktiva, så funkar det ju inte alls.