Publicerad: 2019-03-12 Uppdaterad: 2022-11-01, 14:54

Producerar ben och brosk med vävnadsteknologi

PORTRÄTT Idag finns inga bra behandlingsmetoder för skadat ledbrosk. Mikko Lammi forskar om hur vävnadsteknologi kan användas för att producera ben och brosk i laboratorium.

Sjukdomar i skelett och leder, exempelvis artros och reumatism, orsakar stora besvär i livet för miljoner av människor i världen. Symptomen innebär smärta och obehag vilket gör det svårt för många att ha ett drägligt liv. I dag finns inga bra metoder att behandla skadat ledbrosk. Under de sista 10–15 åren har dock nya alternativa metoder, såsom cellbaserade behandlingar, utvecklats för att förbättra symptomen vid artros.

Mikko Lammi forskar om hur man kan använda vävnadsteknologi för att produ-cera ben och brosk i laboratorium. Eftersom möjligheterna att isolera broskceller för terapi är begränsade, har han istället intresserat sig för stamceller.

Mikko Lammi har även haft ett långvarigt forskningssamarbete med en kinesisk forskargrupp som studerar en kronisk och endemisk sjukdom, Kashin-Becks sjukdom, som påverkar brosk och ben redan i unga år. Orsaken till sjukdomen är okänd. Forskarna har dock upptäckt att miljörelaterade faktorer, såsom brist på selen i jorden och förekomsten av mykotoxiner i spannmål kan kopplas till sjukdomen. Genetiska faktorer är troligen också involverade.

Om Mikko Lammis forskning

Biografi

Mikko Lammi föddes 1961 i Alahärmä, Finland och växte upp i Muhos. Han avlade masterexa-men i kemi och biokemi 1986 vid Kuopio universitet och disputerade 1993 vid samma universitet. Åren 1994–1996 var han postdoktor vid Erlangen-Nürnberg-universitetet i Tyskland. År 1999 blev han docent i cellbiologi vid Kuopio universitet.

Åren 2008–2014 arbetade han som professor vid Kuopio universitet (senare Östra Finlands universi-tet), där han 2010–2011 verkade som prefekt, och 2010 även som vicedekan.

Läs mer om eller kontakta Mikko Lammi