"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2020-04-29

”Öva på de digitala verktygen innan skarpt läge”

PORTRÄTT Krister Lindwall är IT-pedagog på Institutionen för omvårdnad, en enhet med mycket erfarenhet av distansundervisning. Hans bästa tips till ovana distanslärare är att tänka över vad som ska föras över från campusundervisningen till nätet, dela upp föreläsningar i olika avsnitt och testa att använda de olika digitala verktygen tills du känner dig trygg.

Text: Camilla Bergvall
Bild: Simon Jönsson, Umeå universitet

Hur tycker du att övergången till distansundervisning har fungerat? 

– Jag tycker att det har funkat rätt bra och gått ganska smidigt, fastän det verkligen blev ”pang på” från en dag till en annan. Självklart har den här perioden inneburit mer jobb, men på Institutionen för omvårdnad är vi rätt väl rustade, eftersom vi redan jobbar ganska mycket på distans och har gett samma kurser både på distans och på campus.

Fördelar och nackdelar med distansundervisning?

– Fördelarna med distanskurser är att de oftast blir mer strukturerade och får ett bättre upplägg. Hos oss har det där ju smittat av sig inom arbetslagen, eftersom vi strävar att ge likvärdiga kurser, så distansutbildningarna har nog fört väldigt mycket gott med sig till campuskurserna.

– Nackdelarna är ju att en del praktiska moment blir i princip omöjliga att genomföra.

Krister Lindwall är IT-pedagog på Institutionen för omvårdnad.

Vad är de vanligaste frågorna du får från kollegor?

– De vanligaste problemen är ju när tekniken fallerar, det kan vara svårigheter med inloggningar eller att du inte riktigt har förstått hur de här verktygen fungerar. Det jag då hade kunnat önska är ju att fler skulle ha intresserat sig för våra digitala verktyg tidigare, för de har ju funnits på plats ganska länge.

Det går inte att kopiera allt du använder på campus rakt av till nätet

– Många av våra lärare är ju otroligt duktiga, men det kan vara problematiskt att föra över campusundervisningen direkt på nätet – där tror jag att en del måste tänka om och tänka nytt. Det kan exempelvis handla om att fundera över vilken pedagogisk grundsyn du har, och hur du tänker kring kommunikation – det går inte att kopiera allt du använder på campus rakt av till nätet.

Vilka moment är svårast att lösa?

– Det som är svårast att lösa är praktiska prov, på omvårdnad är det till exempel en del praktiska moment som ska examineras. Och VFU verkar ju också vara ett problem.

– Sedan är ju det här med digital tentamen heller inte fullt utbyggt. Vi har ju haft försöksverksamhet på universitetet, men vi har inte riktigt löst det helt än. Det är exempelvis svårt att kontrollera fullt ut att det inte fuskas och så vidare.

Vilka tips kan du dela med dig av? 

– Eftersom jag brukar filma mina kollegor ganska mycket, så skulle jag vilja tipsa om att försöka avsnittsbryta föreläsningar eller dela upp dem i flera olika filmer. Och kanske blanda föreläsningar med andra inslag, t ex att visa saker live, om det är ett sådant ämne du undervisar i.

– Jag spelade till exempel in en film om förlossning häromdagen på totalt en timme och tjugo minuter. Den delade vi upp i åtta avsnitt och la i en spellista i UmU play. Då blir det lättare för studenterna att hitta igen och repetera sådant som de inte har förstått, och det blir lättare för lärare att ta om delar som blir fel eller byta ut det som blir inaktuellt och måste spelas in igen.

Viktigt att du hinner öva och leka dig fram med de här digitala verktygen, så att du känner dig säker

– Det är också viktigt att du hinner öva och leka dig fram med de här digitala verktygen, så att du känner dig säker innan du hamnar i skarpt läge. Och kom ihåg att du inte kommer vara expert första gången du till exempel startar en Zoom-föreläsning, men då får du hitta nya former för att få det att flyta. Till exempel kan du utse en student som håller koll på chatten.

Krister Lindwall
Universitetsadjunkt, övrig/annan befattning
E-post
E-post
Telefon
090-786 78 61